Çanakkale’de kent içi trafik akışını düzenlemek, otopark sorununa bilimsel çözümler geliştirmek ve ulaşım altyapısını geleceğe hazırlamak amacıyla Çanakkale Belediyesi ile Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi (ÇOMÜ) iş birliğinde kapsamlı bir çalıştay gerçekleştirildi. “Ortak Akıl Sürdürülebilir Ulaşım Çalıştayı” adıyla düzenlenen etkinlik, ulaşım alanında uzmanları, kamu kurum temsilcilerini ve öğrencileri aynı platformda buluşturdu.DoubleTree by Hilton Otel'de düzenlenen çalıştaya; Çanakkale Valisi Doç. Dr. Ömer Toraman, Çanakkale Belediye Başkanı Muharrem Erkek, İl Jandarma Komutanı J. Kd. Alb. Cemalettin Akyüz, İl Emniyet Müdürü Ergün Dağıstanlı, ÇOMÜ Rektörü R. Cüneyt Erenoğlu başta olmak üzere kent protokolünden çok sayıda isim katıldı.

‘‘Denetim sayısını çok çok artırmanıza rağmen ceza sayılarında azalma var’’

ÇOMÜ’de “Sporda Girişimcilik ve Kariyer Yönetimi” konferansı düzenlendi
ÇOMÜ’de “Sporda Girişimcilik ve Kariyer Yönetimi” konferansı düzenlendi
İçeriği Görüntüle

Çanakkale Valisi Doç.Dr. Ömer Toraman da yaptığı konuşmada, “Çanakkale ile ilgili bir veriyi paylaşmak isterim sizinle. Biz sürekli istatistiklerimizi bir önceki yıllarla, mukayese ederiz. Bizim trafikte trafik kolluğu tarafından yapılan denetimlerde 2025 ile 2024'ü kıyasladığımızda iki katı artış var denetim sayısında. Bununla birlikte uygulanan yaptırımlara baktığımızda da yarı yarıya azalma var. Yani denetim sayısını çok çok artırmanıza rağmen ceza sayılarında azalma var. Bu şu demek. Ulaşımdaki, trafikteki aktörler yani insanlar kurallara uyuyorlar demek. Gittikçe daha fazla uyuyorlar demek. Bu son derece sevindirici bir gelişme, son derece olumlu bir istatistik. Biz böyle okuyoruz’’ dedi.

Çanakkale’nin ulaşım vizyonu için akademik destek vurgusu

ÇOMÜ Rektörü R. Cüneyt Erenoğlu çalıştayda yaptığı konuşmada, üniversite–şehir işbirliğinin önemine vurgu yaparak, “Üniversiteler, üniversitelerimiz yalnızca bilgi üreten kurumlar değil, aynı zamanda şehirlerin stratejik aklı konumunda uluslararası düzeyde ve ölçekte kurumlardır. Bugün Çanakkale'nin ulaşım sistemine yalnızca bugünün sorunlarıyla değil 2030 vizyonuyla 2050'li yılların vizyonuyla, perspektifle bakmak durumundayız. Bu noktada ulaşımı yalnız bir mühendislik, ulaştırma mühendisliği konusu olarak düşünmemek gerekli. Çanakkale Ulaşım Veri Merkezinin oluşturulması, anlık hareketlilik envanterinin güncel olarak hazırlanması ve yorumlanması analizi ile birlikte ulaşım simülasyon ve modelleme laboratuvarlarının oluşturulması konusunda kentimizle birlikte, belediyemizle birlikte çalışacağız. Bu noktada önemli olan üniversite, belediye ve sanayi kent işbirliklerinin akıllı ulaşım teknolojiyle birlikte hayata geçecek pilot uygulamaların kısa zaman dilimle gerçekleşmesi. Çanakkale’miz ölçek olarak bu tür yenilikçi projeler için çok uygun bir zemin, çok uygun bir kent. Üniversitemiz hem akademik kadrosu hem de araştırma altyapısıyla sonuna kadar bu değişimi veya dönüşümü inovasyonu destekleyecek” şeklinde konuştu.

Çanakkale’de ulaşım planlamasında öncelik: İnsan, yaya ve çevre

Çanakkale Belediye Başkanı Muharrem Erkek de yaptığı konuşmada, “İyi ki üniversitemiz var. İyi ki üniversitelerimiz var. İyi ki akademisyenlerimiz, büyük insanlarımız var. Çünkü akademik bilgiye, uzmanlığa, her zaman her zamanki gibi çok ihtiyacımız var. Biz kentsel sürdürülebilir bir ulaşım planımızı da gelecekte tabii ki akademik bilgiyle ve uzmanlıkla ve katılımcı bir anlayışla hep birlikte planlayacağız. Ben hem bir belediye başkanı olarak hem bir kentte yaşayan bir birey olarak ulaşım planının temeline her zaman insanı koymayı çok önemli buluyorum. Yani insanı merkez alan bir ulaşım planımız olmalı bizim. Otomobili değil insanı merkeze alan. Tabii ki ulaşım planımızın, çalışmalarımızın temelinde toplu taşıma olacak. Tabii ki toplu taşıma üzerine yükselecek her şey ama bir hiyerarşi gerekiyorsa o hiyerarşide en üste insanı, yayayı koymalıyız, bisikleti koymalıyız ve tabii ki çevre odaklı çalışmaları koymalıyız. Yani temel olarak yaya, bisiklet, çevre odaklı bir şehri niye planlamayalım hep birlikte ki Çanakkale bunun için çok uygun. İleride tabii ki kısa vadede, orta vadede, uzun vadede çalışmalarımız olacak. Tabii ki uzun vadede rampayı da konuşacağız, raylı sistemi de konuşacağız. Ama verileri de çok iyi bilmemiz lazım. Biliyorsunuz hem Ulaştırma Bakanlığı’mızın verileri hem de bilimsel veriler şöyle bir şeyi ortaya koyuyor. Doruk hat, doruk saat dediğimiz yani en yoğun saatteki tek yöndeki yolcu sayısının ki bu Çanakkale'de sabah 8 ile 9 arasında kabul edilebilir. O doruk saatte örneğin tramvay için ‘Ulaştırma Bakanlığı’mız askeri 7 bin yolcu gerekir diyor’, ‘O bir saat için hafif raylı sistem için 10 bin yolcu gerekir diyor’, ‘Metro için asgari 15 bin yolcu gerekir diyor.’ Çanakkale'mizde bu doruk saati 900 kişi. Çanakkale'de baktığınız zaman 8 ile 9 arasında o doruk saat dediğimiz uygulamada 900 ya da 1000 kişi taşıyoruz. Yani sayımız ve nüfus olarak daha ilerlememiz gerekiyor. Onun için mikromobilite üzerinde kısa vadede çok daha yoğun bir şekilde durmalıyız. İlerde tabii ki Çanakkale'miz bisiklet ağıyla, elektrikli otobüslerin elektrikli aracıyla, deniz ulaşımıyla, tramvayıyla tabii ki ileride bunları yaşayacak. Doğru güzergahlarda, doğru hatlarda tabii ki tramvayımızı, hafif ray sistemimizde yaşayacağız. Ama bunun için iyi bir planlama yapmamız gerekiyor. Bir konuya daha dikkatinizi çekmek istiyorum. Takdirlerinize sunmak istiyorum. Çevre odaklı çalışmalar artık çok çok önemli dünyamızda. Çünkü iklim krizi çok önemli. Çanakkale sera gazı emisyonu yönünden, karbon salımı yönünden çok riskli iller arasında. TEPAV'ın Türkiye Ekonomi Politikaları Vakfı TEPAV’ın raporlarında da incelediğimizde veya bilimsel birçok raporda incelediğimizde şunu görüyoruz. Karbon salonunda çünkü benzinli ya da mazotlu her aracı çalıştırdığımızda karbondioksit salıyorsunuz atmosfere, havaya. Karbon salımında üç büyükşehirden İstanbul, İzmir, Ankara'dan sonra Türkiye'de Zonguldak'ta Çanakkale'ye gidiyor. Buna çok dikkat etmemiz gerekiyor. Tabii bunun içinde ulaşım ve ulaştırma da bir yer tutuyor. Payı var. Madenciliğin de var. Sanayi ve tarımın hepsinin ama ulaşım ve ulaştırmanın da bu oranlarda artık çok ciddi bir payı var. Biz de Çanakkale Belediyesi olarak Akıllı Şehirde Kent Bilgi Sistemleri Müdürlüğü’müzü kurduk. Bu müdürlüğümüzle Ulaşım Müdürlüğümüzle birlikte önemli çalışmalara imza atacağız. Katılımcılığa çok önem veriyoruz. İşte bugün yine hep birlikte çok önemli konuları masaya yatıracağız ve çok önemli çözümler üreteceğiz. Uzmanlığa, akademik bilgiye çok önem veriyoruz. Burada bütün paydaşlarımız var. Çanakkale'mizde çok çağdaş bir ulaşımı ben ileride gerçekleştireceğimize yürekten inanıyorum. Mesele yalnızca trafik değil, trafik yoğunluğu değil. Mesele yaşam kalitesini yükseltmek. Bunu da yapmak bizim elimizde” dedi.

Çalıştayda yaya öncelikli ulaşım, toplu taşıma entegrasyonu, akıllı durak ve mobil uygulama sistemleri, yeni ulaşım araçlarının kent içi sisteme dahil edilmesi, trafik güvenliği ve denetim uygulamaları, akıllı ulaşım teknolojileri ile kırsal ve afet durumlarında ulaşım planlaması gibi konular yan yana ele alındı.

Muhabir: Ogün İnal