Şehir markalaşmasının ilk hedefi, bir şehirde insanların yaşamak, ziyaret etmek ve çalışmak isteklerinin yaratılmasıdır.

Şehir markalaşmasının ilk hedefi, bir şehirde insanların yaşamak, ziyaret etmek ve çalışmak isteklerinin yaratılmasıdır.
Öne çıkarılan, yaratılan marka tüm çalışmalarda kullanılır, şehrin yegâne görüntüsünü temsil eder. İyi bir marka şehrin değerinin artışını sağlar ve şehre olan isteği artırır. Başarılı şehir markalaşmalarında şehrin tarihi, kalitesi, yaşam tarzı, kültürü, çeşitliliği ve şehir altyapısının geliştirme konusunda yerel yönetim, üniversite, sivil toplum örgütleri ile hükümet arasındaki işbirliği öne çıkar.
Markalaşma konusunda en büyük katkı “yaratıcı sınıf” tarafından sağlanır. “Yaratıcı sınıf” bilim, mühendislik, mimarî, öğretim, sanat, müzik ve eğlence konusunda öne çıkan kişilerden oluşur.
Şehir markalaşmasının temelinde şehrin harita üzerinde bir yer olmaktan çıkarılarak, ziyaret edilmesi arzu edilen bir yer durumuna getirilmesi vardır.
Şehir markalaşmasında göz önünde tutulması gereken en önemli unsur şehrin arz ettiği çarpıcı özelliklerin sunulmasıdır.
Geleneksel sınırlar içinde kalmayan şehirler, genelde “büyük” şehirlerin tekelinde bulunan, iyi restoranları, spor yarışmalarını, kongreleri, kültürel olayları kendilerine çekebilecek olanakları yaratmalıdırlar.
Markalaşmayı hedef olarak kabul eden bir şehrin turizm konusunda yapması gereken pek çok şey vardır. Konaklama, gastronomi, kültür ve tarih öne çıkarılması düşünülen ilk unsurlardır.
Güçlü şehir markaları işlevsellik ve artı değer sunarlar. Şehir markasını ne kadar pazarlarsanız pazarlayın, markayla birlikte bireyin sağlayacağı kazanç öne çıkar. Marka bir artı değer ve kazanç sağlıyorsa ortaya iyi bir ilişki çıkar. Genelde bu artı değer işlevsel değildir.  Bizim marka ile olan deneyimlerimizle ortaya çıkar, markayı kullanan kişiler, markaya olan inancımız ve markanın görünüşü etkili olur. Sonuç olarak “marka” insanın zihninde oluşur.
Şehir markasının başarılı olması işlevselliğine ve yarattığı artı değere bağlıdır. Artı değer çoğunlukla işlevsel değildir; duygulara bağlıdır ve işlevsellik gibi nicelikle ölçülemez.
Şehir markalaşması ağırlıklı olarak insanların şehirde edindikleri deneyimlere dayanır. İletişim yoluyla yoğun olarak yapılan reklam çalışmalarına karşın, gene de kulaktan kulağa yayılan bilgi çoğunlukla en etkili bilgi edinme yoludur. İnsanlar şehir hakkında edindikleri iyi deneyimleri naklederler ve şehrin marka değerini olumlu etkilerler. Kötü deneyimler ise olumsuz sonuçlar doğurur.
Görünüş markalaşmada önemli bir unsurdur. Görünüşteki fiziksel özellikler çok önemli bir marka değeridir. Çağımızda şehirler konumları, işlevleri ve kültürel varlıkları ile tanımlanmaktadırlar.
Çanakkale markalaşmasında öne çıkarılacak iki önemli kültür ve tarih unsuru vardır.
•          Antik çağların Truvası
•          1915 yılında yaşanan Çanakkale Zaferi.
Her iki unsurda şehrin uluslararası bir marka olmasını destekler. Bu sebepten hedef olarak alınan (Çanakkale Zaferi  Yıldönümü) ile Truva olayını bir arada ve ayrı ayrı ele almak gerekir.
Bu amaçların gerçekleşmesi için; Çanakkale Markalaşma Çalışmaları Programı yapılmalıdır. Çalışma projesi ve takvimi hazırlanmalıdır.
Çanakkale’nin tarihini temsil eden bir şehir logosunun yaratılması için uluslararası bir yarışma açılmalı, yarışma Jürisi Türk ve yabancı uluslararası tanınmış grafik sanatçılarından oluşturulmalıdır. Yarışmada derece alacak eserlere verilecek ödülün maddî çekiciliği olmalıdır. Yarışma yabancı ve ulusal basında yeterince duyurulmalıdır.
Marka çalışmalarının izlenebileceği için sivil bir web sitesi kurulmalıdır. Site adı, troya2023.org olabilecektir.  Site Türkçe, İngilizce ve Fransızca üç dilde yayınlanmalıdır. ANZAC kuruluşları ile ilişki kurularak çalışmalara katkıları sağlanmalıdır.
(Devamı gelecek yazımızda)