Çanakkale Ticaret ve Sanayi Odası 2024’ün son toplantısında bir konuşma yapan ve konuşmasında Çanakkale’nin eksiklerini iş insanı ve STK Başkanı gözü ile aktaran ÇTSO Başkanı Selçuk Semizoğlu, şehir planlaması ve şehrin kronikleşen sorunlarına bir bir değindi. Yılın son konuşmamda sadece Çanakkale’ye yer vermek istiyorum diyerek Aralık Ayı Meclisinde konuşan Selçuk Semizoğlu “ 2024 yılının ilk Meclis toplantısında ‘İstiyoruz’ başlığı ile mahalli seçimler öncesi taleplerimizi ortak akıl ile hep beraber bu salonda belirledik. Ne dedik kısaca hatırlayalım: Master plan, otopark sorununun çözülmesi, tüm kamu arazilerinin halkın kullanımına açılması, eşitlik ilkesi ile master plan dahilinde uygun imar planları yapılması, depreme hazırlıklı bir il olmak, Şehrin giriş çıkışlarının iyileştirilmesi, Kanalizasyon, su, yağmur suyu gibi altyapı yatırımlarının yeni yerleşim alanları ve artan nüfus dikkate alınarak gerçekleştirilmesi, Belediyeye ve kamuya ait taşınmazların gelirlerinin halka objektif açıklanması, yeşil dönüşüm, akıllı şehir olma yönünde girişim olması gibi konular. Çanakkale’miz için bunlar neden çok önemli? Turizm, bacasız sanayi diyoruz. Turizm için Çanakkale’mizi tanıtmaya çalışıyoruz. Bu tanıtımda da dışarıdan gelen misafirlerimize bir hoş selam bırakmak istiyoruz. Bunun içinde bu söylediklerimizin birçoğunun yerine gelmesi lazım. Bu konuları gündemden hiç düşürmememiz lazım. Depremi sürekli ilimizin gündeminde tutmamız lazım. Önceki yıllarda fizibiliteleri hazırlanıp önemli yol kat edilmiş ancak hayata geçirilemeyen Yat Limanı ve Kruvaziyer Limanı Projelerinin sahiplenilmesi ve Çanakkale’ye kazandırılması” ifadelerine yer verdi.
Dünyanın en pahalı Otoparkı Çanakkale’de
ÇTSO Başkanı Selçuk Semizoğlu, kentin kronikleşen sorunlarından biri olan trafik ve şehir içinde yaşanan otopark sorununa da değindiği açıklamasında “Trafik ile başlamak istiyorum. Artan nüfusla beraber şehrimizdeki otopark sorununu her geçen gün daha da fazla hissediyoruz. Dünyanın en pahalı otoparkı Çanakkale’de. Çünkü yolları otopark olarak kullanıyoruz. Kaç yıldır bilmiyorum ama müteahhit arkadaşlarımız burada senelerdir inşaat ruhsatı almak için otopark ücreti ödüyor. Müteahhit otopark yapmıyorsa otoparkları Belediye yapar. Herhalde şu anda bir otopark için maliyet 300-400 bin lirayı buluyor. Senelerdir bu konu konuşuluyor ve bir tane otopark yapılmadı. Bugün yeni atanan Ak Parti İl Başkanı ve Yönetim Kurulu Üyeleri Odamızı ziyarete geldiler. Onlara da aynı konuları ilettim. Bunun adı siyaset değil. İsteklerimizin hepsi Çanakkale için. Onların da bu şekilde, bu üslupla yapmalarını istiyoruz. Söz konusu Çanakkale olunca siyaseti bir kenara bırakıp ortak akıl ile bunların gerçekleşmesi için mücadele etmemiz lazım” dedi.
Hala geleceğin planlanması yok
Her geçen gün büyüyen Çanakkale trafiği başta olmak üzere sorunların giderek büyüdüğüne dikkat çeken Selçuk Semizoğlu, TÜİK verileri ile istatistiklere de dikkat çektiği açıklamasında “3 gün önceki TUİK verisine göre Çanakkale’de trafiğe kayıtlı motorlu araç sayısı 312.147. Bu rakam 2000 yılında 82.334. yani 24 senede 4 kat arttı. Şu anda buradan çıkılıp şehir merkezine veya Güzelyalı istikametine gidildiği zaman, trafiği hepimiz hissediyoruz. Nüfus %50 arttığı zaman düşünemiyorum. Hala bir master planı yok, hala geleceğin planlaması yok. Troya Caddesi yapıldığında buradan kim geçecek diye soruyorduk, şimdi çevreyolu şehir içinde kaldı. Bir 10 yıl sonra ne olacağını düşünemiyorum. Bunun çalışmasına ortak akıl ile derhal başlanılmalı. Kamu kampüsünün projesine sırf 20 milyon harcandı ve hiçbir STK’ya danışılmadı. Yaptık, oldu, bitti dediler. İhalesini gerçekleştirdiler. Müteahhit Allah’tan maliyetlerin artışından dolayı işi yapamaz hale gelip teminatı yaktı. Tekrar buradan dile getiriyorum bu yanlıştan dönülsün. Sırf proje için harcanılan 20 milyon, 85 milyon insanın parası” dedi. .
Konut neden pahalı?
Bir yanı deniz, bir yanı orman olan ve kıyı şeridine sıkışan Çanakkale’de arsa pahalılığı başta olmak üzere bürokraside yaşanan engellere de dikkat çektiği açıklamasında, inşaat sektörünün yaşadığı sorun ve zorluklara da değinen ÇTSO Başkanı Selçuk Semizoğlu “ Sinerji Toplantılarımıza başladık. En son geçen hafta 7 no’lu meslek grubu üyelerimiz ile bir araya geldik. 7 no’lu meslek grubumuz müteahhit arkadaşlarımızdan oluşuyor ve en kalabalık meslek grubumuz. Tüm üyelerimizin % 18’i bu grupta. Toplantıda hepsinin ilk sırada gündeme getirdiği konular, yerel bazda bürokrasi sorunlar dile getirildi. Ruhsat sürelerinin çok uzun olması, ruhsat harçlarının yüksekliği, otopark sorunu, yeni imar alanları ihtiyacı. Konut pahalı. Peki neden pahalı? Konutların pahalı olmasının en büyük sebebi arazi. Çanakkale kat karşılığında %40-45 civarında değil mi? Zaten demire, çimentoya her şeye zam geliyor onu da iki ile çarpıyorsun. Coğrafyamız müsait. Karadeniz gibi dağın bittiği yerden deniz başlamıyor. Günün şartlarına göre yeni imar planları açılmalı ve objektif olunmalı. Kişisine göre imar olmamalı, tek tip imar olmalı. Türkiye, Dünya’da inşaatta sıralamaya giriyor. Planları, projeleri yapabilecek kadrolarımız var. Master planı dediğimiz de bu zaten. Geçen haftalarda gerçekleştirilen 7 meslek grubumuzun Sinerji Toplantılarında aynı sorunlar gündeme geldi. Bu sorunlar; bürokrasi, yetişmiş işgücü, çalışan sıkıntısı, finansmana erişim” ifadelerini kullandı.
Çanakkale bir üs haline gelecek
Selçuk Semizoğlu, Çanakkale’nin gelişen ulaşım ağının ticareti ve bağlantıları güçlendirdiğini belirttiği açıklamasının devamında “1915 Çanakkale Köprüsünün hizmete açılması İlimizde pek çok şeyi değiştirdi. Hep birlikte köprü olduktan sonra şehirdeki birçok şeyin daha hızlı büyüdüğünü, daha hızlı geliştiğini gördük. 2024 yılı zor geçti ama Çanakkale’miz için köprünün getirdiği avantajlarla hatta pandemiden en az etkilenen illerden biriydik. Çünkü Çanakkale tercih sebebi oldu. Yunanistan’ın 2,5 katı büyüklüğünde olan İstanbul şehri Çanakkale’ye uzaklık olarak 2,5 saate düştü. Kınalı- Malkara otoyolu bittiği zaman ciddi anlamda bu süre daha da azalacak. Her ortamda paylaştığım ve asıl üzerinde durmamız gereken konu Umurbey- Savaştepe otoyolu. Yani köprünün otobanının devamı. Bulunduğumuz noktadan Balıkesir’e 45-50 dakikada gidiyorsunuz. Dolayısıyla İç Ege Bölgesi’ne girmiş oluyorsunuz. Burası, İç Ege Bölgesi’nin de Avrupa bağlantısı. Çanakkale bir üs haline gelecek ve ticaret şeklimiz çok değişecek” dedi.