Çanakkale Belediyesi, 2024 yılı ücret tarifesini hazırlarken yıllık yeniden derleme oranının yüzde 58.46 olduğunu açıkladı. Ancak, TÜFE oranının yüzde 61.36 ve beklentilere göre asgari ücret ve memur maaşlarında beklenen artışlar göz önüne alınarak tarife yüzde 200'e varan oranlarda zamlar içeriyor.
Meclis üyelerinin oy çokluğuyla kabul ettiği zamlar arasında nikah hizmetleri ücretleri, mezarlık işlemleri, veteriner hizmetleri, inşaat ruhsatlarından ticari araç ruhsatlarına kadar birçok kalemde artış öngörülüyor. Nikah salonu kullanma bedeli, reklam ve tanıtım amaçlı yer kullanma ücretleri gibi kalemlerde yüzde 15-200 arasında zam yapıldı. Nikah salonu ücretleri mesai saatleri dışında belediye nikah salonunda düzenlenen nikah törenlerinden alınan 915 lira nikah salonu kullanma bedeli bin 750 liraya çıkarıldı.
İmar Durumu Ücretlerinde Büyük Artış
İmar planı sınırı içindeki inşaat ruhsatları, başvuru inceleme ücretleri, muvakkat, inşaat projesi ve yıkım planı kontrol ücretleri, belge tasdik ücretleri, fidan bakım dikim ücretleri gibi birçok alanda büyük oranlarda artış uygulandı. İmar ve Şehircilik Müdürlüğü imar uygulaması görmemiş parsellerde teklif edilen 2 bin TL tutarındaki imar durum ücreti bedeli kaldırılarak toplam inşaat alan 200 metre kadar olan imar parsellerinden alınan bin 16 liralık ücretin bedeli 4 bin liraya çıkarıldı. Güzelyalı ve daha doğrusu mücavir alan sınırları içindeki imar durum ücretlerinde ve Karacaören İsmet Paşa kentsel gelişme alanındaki imar durum ücretlerinde de ortalama yüzde 96 artış yapıldı. Şehir imar planı sınırı içinde imar durumu ücretlerinde ise yüzde 96 artış yapıldı. İnşaat ruhsatı, başvuru inceleme ücretleri, muvakkat, inşaat projesi ve yıkım planı kontrol ücreti, belediyeye ait yağmur suyu kanallarının ve kanallarının kullanması halinde alınan temel atık su bedeli ücretlerinde ise yüzde 96 oranında artış yapıldı.
Halk otobüsü ve ticari taksi ruhsat düzenleme ve devir ücretleri, şehir içi ve mücavir alanlarda ikinci hizmet noktası verilmesi ücreti gibi ulaşım hizmetlerinde önemli zamlar yapıldı. Halk otobüsü ruhsat düzenleme ve devir ücretleri 75 binden 200 bine, ticari taksi ruhsat düzenleme ve devri ücreti 100 binden 200 bine çıkarıldı. Halk otobüsü araç uygunluk vergisi düzenleme ücreti, 14 binden 25 bine çıktı. Bu değişikliklerle toplu taşıma sektöründeki işletmecilerin maliyetleri önemli ölçüde arttı.
Tahribat Ücretlerinde Yüzde 45'lik Artış!
Çanakkale Belediyesi, 2024 bütçe planlamasında yer alan değişikliklerle birlikte tahribat ücretlerine yüzde 45 oranında zam yaptı. Fen İşleri Müdürlüğü tarafından kent içinde faaliyet gösteren kurum, kuruluş, özel firma ve bireylerin inşaat ve yıkım işlerinde oluşabilecek tahribatlar için uygulanan yol ve meydanlarda ulaşım üst yapı tesisleri, tahribat ücretlerinde önemli bir artış gerçekleştirdi. Çanakkale Belediyesi, 2024 bütçesine yeni bir kalem ekledi: Hayvan Pazarı Peron Ücretleri. Büyükbaş hayvan başına peron ücreti 480 lira, küçükbaş hayvan başına peron ücreti 240 lira olarak belirlendi. Ayrıca hayvan pazarı çay ocağı peron ücreti 400 lira oldu. Belediye, büfe ve iş yeri devir ücretlerinde de değişiklik yaptı. Kira devirlerinde süreler, 12 aylık alınan kira devir ücreti için 24 aya çıkarıldı. Fen İşleri Müdürlüğü, inşaat yapımı ve yıkım işlerinde oluşabilecek tahribatlar için alınan ücretlerde yüzde 45'lik ortalama bir artışa gitti. Kamuya ait altyapı hizmetleri ve sağlayan kurum, kuruluş ve özel firmalardan belediyeyle genel kazı protokolü bulunanların üstyapıya verecekleri tahribatlarda yüzde 30 oranında artış yaşandı. Ayrıca, Hal Müdürlüğü'nde toptancı halindeki iş yerine başkasını devredenlerden alınan 12 aylık kira tutarındaki devir ücreti 24 aya çıkarıldı.
‘’Bu Kadar Zammı Neden Öngördü ‘’
Bütçe tarifelerinin onaylanmasının ardından konuşma yapan AK Parti Belediye Meclis Üyesi ve AK Parti Grup Başkan Vekili Esra Yüksel, “Bundan önce aynı değerlendirmeleri yaptık. Elimize gelen raporları okuyup, notlarımızı alıp değerlendiriyorduk. Genelde tekrarladığım bir tespitimizi maalesef bu yılki değerlendirmede de tespit olarak ifade edeceğim. Daha önce yaptığımız değerlendirmelerde Çanakkale Belediyesi'nin bürokrasiye yenik düştüğünü, heyecansız kadrolar tarafından yönetildiğini, kaynak yaratmada sıkıntı olduğunu, kaynak diye yaratılan şeylerin hepsinde sorunlu olduğunu söylemiştik. Böyle bir durum, bu dört faktör birbirini tetikleyince de beğenilmeyen, kusurlu, sorunlu olan hizmetlere gark oluyoruz demiştik. Benzer bir değerlendirmeyi önceki yıllarda yaptığım gibi bu sene de yapacağım. Öncelikle ücret tarifesinden başlamak istiyorum. Ücret tarifesinde idare geliri kaynak yaratmakta değil, tüm ücretlere zam yapmakta seçmiş. Zam neden yapılır? Girdisi çıktısı olan mallarda maliyet artışı olduğunda oranda zam yapılır. Şimdi en çok zamIarı harçları ve belge harçları almış. Oysa bu hizmetler ilgilisi tarafından masa başında belge bazında hizmetlerdir. Dolayısıyla yüzde 300’ler, 400’leri bulan artışlar var. Yani Çanakkale'nin halkçı belediyesi dolaylı yoldan halkın üzerine yük olacak. Bu kadar zammı neden öngördü? Onun yerine gelirleri artırmak için kaynak arayışı girmediği şeklinde eleştirimizi ifade etmek istiyorum” dedi.
‘’Heyecanı Yitirmiş, Motivasyonu Kalmamış’’
AK Parti Belediye Meclisi Grup Başkan Vekili Esra Yüksel,“Bu giderlere baktığımızda yönetim giderlerinin yüzde 47 gibi devasa bir orana denk düştüğünü görüyoruz. Yönetim giderleri nedir? Direkt hizmet olmayan, hizmete hazırlık giderleridir. Personel maaşları, SGK'lar, organizasyon, işte hukuk, güvenlik, bu tiptir. Yani hizmete yansımayan, hizmete hazırlık giderlerinin bu devasa bütçenin yarısına denk gelmesini de şaşkınlıkla karşılıyoruz. Bu kadar değerli bir organizasyon kurulduğunda da bu organizasyondan çıkan hizmetlerin şehirde şehire yenilik getirilecek, eleştirilmeyecek hizmetler olmasını düşünüyoruz. Eleştirel hizmetler çok fazla. Yani bu kadar değerli bir organizasyon, 900 milyona yakın bir bedel ödeniyor dediğim gibi. Genel yönetim giderlerini bu hizmet olarak düzgün yansımıyorsa o zaman bu organizasyonu organize eden, idare eden idare birimlerinde bir sıkıntı var demektir. İyi idare edemiyor, heyecanı yitirmiş, motivasyonu kalmamış, hizmetin öncelemiyor demektir. Çanakkale marka şehir diyoruz, özel şehir diyoruz. O kadar özelsek o zaman lütfen Çanakkale'ye yakışır, özel hizmetleri de bu devasa bütçe içinde görmek istediğimizi ifade etmek istiyorum” şeklinde konuştu.
Haber: Veysel Akın Salkın