Periyodik cetvelin en tepesinde bulunan ve atom numarası 1 olan hidrojen evrenin kütlesinin yüzde 75'ini oluşturur ve evrende en çok bulunan elementtir.

Periyodik cetvelin en tepesinde bulunan ve atom numarası 1 olan hidrojen evrenin kütlesinin yüzde 75'ini oluşturur ve evrende en çok bulunan elementtir. Ayrıca dünyadaki en uçucu ve yanıcı element olan hidrojen doğada saf halde bulunmuyor. Hidrojen, Yunanca "su oluşturan" anlamına geliyor ve suyun elektrolize edilmesiyle sıvı halde üretilebiliyor. "Yeşil hidrojen" de kavram olarak, "sürdürülebilir yollarla elde edilen elektrik kullanılarak sudan sıvı hidrojen üretilmesi anlamına geliyor.

Yeşil hidrojen, doğal gaz veya petrol gibi fosil kaynaklı yakıtlar yerine yenilenebilir enerji kaynaklarından elde edilen hidrojen gazıdır. Bu nedenle "yeşil" olarak adlandırılır. Yeşil hidrojenin önemi, diğer hidrojen kaynaklarına kıyasla çevresel açıdan daha sürdürülebilir bir seçenek olmasıdır. Yeşil hidrojen, elektroliz yoluyla elde edilir. Elektroliz, suyun elektrik akımıyla hidrojen ve oksijene ayrıştırılması işlemidir. Bu işlem, yenilenebilir enerji kaynakları olan güneş, rüzgâr, hidroelektrik ve biokütle gibi kaynaklardan elde edilen elektrik enerjisi kullanılarak yapılabilir.

Birçok hükümet hidrojen yakıt teknolojilerini ulusal stratejilerine dâhil etti. Ekonominin karbonsuzlaştırılmasına ve daha yüksek karbon yakalama oranlarına sahip teknolojilerin etkinleştirilmesine yönelik çalışmalara başladı. Özellikle endüstri, nakliye ve havacılık için net sıfır emisyona ulaşmak için yeşil hidrojene ihtiyacımız olacak. Ancak, en acil ihtiyacımız olan şey:
a) enerji verimliliği; b) elektrifikasyon; c) yenilenebilir enerji üretiminin hızlandırılmış büyümesi.
Bu başarıldığında, Elektriği karbondan arındırmak için yenilenebilir enerjiyi daha da büyüttüğümüzde, rekabetçi yeşil hidrojen üretmek ve azaltılması zor sektörleri minimum ekstra maliyetle karbondan arındırmak için yenilenebilir enerji kapasitesini daha da genişletebilecek bir konumda olacağız.
Hidrojen yakıtı, sabit elektrik üretim tesislerine güç sağlamak için kullanılabilir veya ısıtma işlemleri için doğal gaza bir alternatif sağlayabilir. Hidrojen yakıtı ayrıca sıvı itici roketler, taşınabilir yakıt hücresi uygulamaları ya da elektrik motorlarına güç veren sabit yakıt hücreleri, araba, kamyon, tren, tekne, uçaklar için itici güç sağlayabilmektedir. Arabalarda hidrojen yakıtı kullanılamamasının sebebi, hidrojenin yüksek basınçlı bir tankta veya bir özel tasarlanmış tanklarda depolanmasının zor olmasından kaynaklanmaktadır. Karmaşık metal hidritler gibi malzemelerle alternatif depolama ortamları geliştirilmeye çalışılmaktadır.
Sıvı hidrojen teknolojisi doğa dostu olsa da bazı çevreler tarafından eleştiriliyor. Zira sıvı hidrojenin randımanı nispeten düşük ve üretimi de diğer teknolojilere göre biraz daha pahalı. Ancak Almanya'daki merkezinde faaliyet gösteren Enapter şirketi geliştirdiği AEM elektrolizerleriyle işte tam da bu soruna çözüm getiriyor ve evde dahi "yeşil hidrojen" üretimine olanak sağlıyor. Enapter'in AEM elektrolizerleri yaklaşık 2.4 litre su kullanarak bunu hidrojene dönüştürüyor. Bu hidrojen miktarı bir evin enerji ihtiyacını günlerce karşılayabiliyor. Enapter'n teknolojisinde, enerji depolama kapasitesine göre evin enerji ihtiyacının karşılanması uzayıp kısalabiliyor. Ancak sistem kısaca bir sifon çekiminde harcanan 5 litre suyun neredeyse yarısını kullanıyor. Bu miktar Bir bulaşık makinesinin kullandığı suyun (yaklaşık 20 litre) hemen hemen 8'de 1'ine eşit.

Kaynak: e.n,  weforum