Z Kuşağı'nı '1990'ların sonlarında veya 21. yüzyılın başlarında doğan, çok genç yaşlardan itibaren dijital teknoloji, internet ve sosyal medya kullanımına aşina olarak algılanan nesil' olarak...

Z Kuşağı'nı "1990'ların sonlarında veya 21. yüzyılın başlarında doğan, çok genç yaşlardan itibaren dijital teknoloji, internet ve sosyal medya kullanımına aşina olarak algılanan nesil" olarak tanımlamaktadır. Z kuşağı, hızlı ve analitik düşünme yetisine sahiptir. Ancak, bu yetilerini kullanma becerileri bireycidir, ekip çalışmasına yanaşmazlar. Özgüvenleri yüksektir, ebeveynlerinin kendilerine farklı baktığı düşüncesi de bu özgüveni yükseltir. Ayrıca özgürlüklerine ve bağımsız olmaya oldukça düşkündürler. Teknolojinin geliştiği ve değiştiği şartlarda büyürler ve bu yüzden tüketen bir nesildirler. Zihinsel ve psikolojik açıdan hızlı gelişim gösterirler. İçinde bulundukları çevre koşulları nedeniyle Z kuşağının önceki kuşaklara göre IQ 'ları daha yüksektir. Diğer yandan teknolojiye doğmuş bir kuşak olan Z kuşağı fiziksel karşılığı olan her şeyin dijital eşdeğerinin de olmasını istiyor. Bu nedenle Z kuşağı mensupları hayatlarında hız ve sürekli yeniliğe odaklanırken durağanlık ve sakinliğe katlanamıyor ve bundan dolayı mutsuz olabiliyor. Kendi hayallerini gerçekleştirmek için çalışmak istiyorlar. Kurumsal hayata devam ederken diğer alanlarda da gelişebilmek, sürekli gelişmek ve öğrenmeye devam etmek istiyorlar. Küçük yaşta liderlik ve üst pozisyonları deneyimlemek de Z kuşağı gençlerinin hedefleri arasında. Araştırmalara göre daha önceki kuşaklara göre Z kuşağının IQ' su daha yüksek… Dünya genelinde genç kuşaklar X, Y, Z kuşakları olarak adlandırılıyor. 1961-1979 doğumlular için X, 1980-1999 için Y ve sonrası doğumlular için Z kuşağı tanımlaması yapılıyor. Z Kuşağı, yoğun bir eğitim öğrenim dalgasının ardından özgür olmak istiyor. Kararlarını kendisinin vermesini önemsiyor. Z kuşağı, sonuç odaklı olduğu için, yaptığı her işin ne amaçla yapıldığına dair bilgi bekliyor. Ciddiye alınmayı, önemsenmeyi ve görünür olmayı değerli bulan bu kuşağı mutlaka dikkatle dinlemek ve iletişimde şeffaf olmak gerekiyor. Eleştirilerin doğru bir dil ve üslup kullanılarak yöneltilmesi, bazı durumlarda onlardan da benzer eleştiriler gelebileceğinin farkında olunması büyük önem taşıyor. Birlikte çalışmak yerine, bireysel ve esnek çalışma şekli ve iyi maaş, sosyal medya sürekliliğiyle birlikte Z kuşağının çalışma motivasyonunu artırıyor. Esnek çalışmak istediğini belirten Z kuşağının farklılıkları kabul düzeyi diğer iş tercihi motivasyonlarından yüksek bulundu.
Z kuşağı bilgisayar ve cep telefonu bağımlısı bir kuşak olarak görülmektedir. Dünya zevklerine düşkün, teknolojiye aşırı yatkın olmaları ile dikkat çekmektedirler. Sonuç odaklı, çok diplomalı, uzman ve buluşçu olacakları tahmin edilmektedir. Tatminsiz, kararsız ve doğuştan tüketicidirler. Genel olarak yalnız yaşama eğilimindedirler. Adalet ve barışı oldukça önemsemektedirler. Z kuşağı her kuşaktan bir özellik bünyesinde barındırmakla beraber kendi kuşağına ait özellikleri mevcuttur. Diğer kuşaklara göre daha girişimci, daha aktif ve daha yönetilmesi zor bir kuşaktır. Z kuşağını etkili bir şekilde yönetmek firmalara birçok avantaj sağlamaktadır.
Dünyada yaşananları takip etmeleri, neler döndüğünün farkında olmaları, bilginin izinden gitmeleri, ne istediklerini çok iyi biliyorlar olmaları, özgüvenleri ve kendilerini iyi ifade edebilmeleri Z kuşağının artı hanesine yazılabilecek özellikler olarak sıralanıyor. Eğitim ve yaratıcılığa da oldukça önem verdiklerini ve saygı duyduklarını düşünürsek, iş hayatına ve topluma artı değer katabilirler.
Artıları kadar eksileri de olan Z kuşağı, toplumsallaşmadan çok bireyci bir yaklaşıma sahip oldukları için ikili ilişkilerde pek de iyi sayılmazlar. Yüz yüze iletişim kurmaktansa sosyal platformlarda aktif olmaları, kimi zaman yalnız kalmalarına yol açabilir. Takım çalışmasına alışık olmamaları, kural tanımazlıkları, isteklerinden emin oldukları ve daima savundukları için gerek ailesi ve arkadaşları gerekse diğer insanlarla sık sık çatışmaya ve tartışmaya girebiliyorlar. MediaClick
Alfa kuşağı Z kuşağından sonra gelir ve dünya üzerinde ismi konulan son kuşaktır. 2010 yılından itibaren doğanlar Alfa kuşağı olarak adlandırılmaktadır. Alfa kuşağı, bütün mensupları 3. milenyumda ve 21. yüzyılda doğmuş tek kuşak grubudur. Alfa kuşağının üyeleri, genel itibarıyla Y ve X kuşağı mensuplarının çocuklarıdır. Genelde oyuncaklar veya geleneksel medya araçlarından ziyade güncel teknolojik aletler ile vakit geçiren ve içine kapanık bireyler olarak bilinirler.
Çok çabuk sıkılıyor olmaları oldukça belirgindir. Özellikle tek bir duyu organına hitap eden herhangi bir eylemde uzun süre kalmak istemez, hemen sıkılırlar.
Alfa kuşağı bireyler, kolaya ve rahata düşkündür. Daha aceleci ve sabırsız nitelikler gösterirler. Kendine odaklı bir kuşak olması dikkat çeker.
Teknolojinin oldukça içindedirler. Daha çok sanal ortamda vakit geçirme eğiliminde olup insanlarla daha kısıtlı bir iletişim kurarlar. Kısaca ekran kuşağı olarak da adlandırılan alfa kuşağının ekranlara bağlanma oranları oldukça yüksektir.
Teknolojinin çok hızlı şekilde gelişiyor olmasına da alfalar, çok hızlı bir şekilde uyum sağlarlar.
Alfa kuşağında hız önemli olduğundan aradıkları bilgiye hemen ulaşamadıklarında konudan kopma ya da uzaklaşma tavırları gösterebilirler.
Alfa kuşağı, kendileri ile olan uyumlanmanın doğru şekilde ilerleyebilmesi adına anne babaları daima bir araştırma içinde bırakan bir kuşaktır.
Kendilerinden önce gelen Z kuşağına kıyasla daha dikkatlidir.
Tekrar davranışları gösterirler. İlgilerini çeken bir videoyu çok kez üst üste izleyebilirler.
Alfa jenerasyonun çocuklarının her birinde bireysellik çok önde olabilir. Özellikle kendilerinden bir tane olduklarını düşünüp kendilerini bir numara görebilirler.
İletişim kurma şekilleri de yazmak üzerine değil görsel ifadeler üzerine yoğunlaşır. Yazışmalarında daha ziyade emoji ve ses kayıtları tercih ederler. Dijital okuryazarlık becerileri daha gelişkindir. Sosyal becerilerde aynı başarıyı gösteremeyebilirler.
Dijital çağın içine doğduklarından teknolojik ürünler, akıllı telefonlar ve sanallık onlar için yaşamlarının doğal bir parçası olacak.
Diğer kuşaklara oranla konuşma yetilerini daha az kullanacakları düşünülür.
Dokunarak, görerek ya da seçerek alışveriş yapmaktansa daha çok online alışverişe yönelmeleri beklenir.
Robot teknolojisinin yabancılığını çekmedikleri, hayat akışları içinde yerini alan bir öge haline geleceği beklenir. Ayrıca bu kuşağın otonom robotlarla arkadaşlık kurmaları dahi öngörülür.
Bu nesil üzerinde yapılan bazı incelemelere göre ortaya çıkan sonuçlar, alfa çocukların diğer kuşaklara kıyasla daha uzun sürecek bir eğitim alacaklarını, iş hayatına daha geç atılacaklarını ve daha geç çocuk sahibi olacaklarını ortaya koyuyor. Ayrıca eğitim hayatları konvansiyonel tutumdan uzak, çevrim içi öğrenme metodu ile gerçekleşecek ve Covid-19 koşullarının hızlandırması ile gerçekleşiyor bile. Neticede onlar, alfa olarak tanımlanmalarının yanında pandemi çocukları da…
Alfa kuşağının ek olarak en girişimci nesil olması bekleniyor. Hayatlarının çok erken dönemlerinde bilgi ve kaynağa ulaşabilme becerileri, dolaylı yoldan bu sonucu getiriyor. Kaynak;plumemag