Çanakkale'deki Onsekiz Mart Üniversitesi (ÇOMÜ) eski rektör yardımcısı ve Ulupınar Gözlemevi’nin Emekli Müdürü Prof. Dr. Osman Demircan yayınlamaya hazırlandığı kitap hakkında bilgi verdi. Kitabını Edwın Budding ile çıkardı.

‘’Dalgaların kaynağı çarpışan karadelikler hepsi bu kitabın kapsamında.’’

‘’Üzerinde 4 yıldır çalıştığımız kitap nihayet baskıda (İngiltere'de basılıyor, ders kitabı). Kitap, uzayda kütle merkezi etrafında yörünge hareketi yapan iki gök cisminin oluşturduğu ortamda kütle çekim ve hız alanlarının değişimiyle ilgili matematiksel konuları içeriyor ve ilgili güncel gözlemsel bulgulara yer veriyor. Örneğin evrimin farklı aşamalarındaki çift yıldızlar, kimyasal evrim ve yörünge evrimi, kütle aktarımı, kütle kaybı, açısal momentum evrimi; beyaz cüce, nötron yıldızı, kara delik bileşenli çift yıldızlar. Bileşenleri çarpışan çift yıldızlar, gama ışın patlamaları ve 2015 Ligo-Virgo gözlemleriyle keşfedilen kütle çekim dalgaları ve bu dalgaların kaynağı çarpışan karadelikler hepsi bu kitabın kapsamında.’’ dedi.

‘’Bu kitapta bulabilecektir’’

‘’Bu kitabın bir de ilginç bir hikayesi var. 1959 baskılı "Close Binary Systems" kitabının Çek asıllı yazarı Zdenek Kopal 1983 yılında öldükten sonra yeni baskısı yapılamamış ama kitaba ihtiyaç zamanla artmış. Yayınevi, kitabın matematik temelli yapısını fazla değiştirmeden güncelleyecek yazar aramış, birçok araştırmadan sonra Zdenek Kopal'in doktora öğrencilerine ulaşmayı denemişler. İlk öğrencilerden Yeni Zellandalı Edwin Budding'e ulaşmışlar, o da bana ulaştı, doktora öğrencileri arasında birçok yazışmadan sonra 5 yıl önce bu kitabı hazırlamaya karar verdik, nihayet kitap şimdi baskıda. Umarım bunca uğraşa değmiştir. Sanırım evrenin yapısını ve evrimini anlamak isteyen astrofizikciler gerekli mantığı ve matematiği, ve uygulama sonuçlarını bu kitapta bulabilecektir.’’ diye tamamladı.

İbrahim Akın KAZANCIr