Normalleşme süreci ile birlikte vatandaşların toplu ulaşım araçlarından kaçınması, bisiklet ve motosiklete olan ilgiyi artırdı. Çanakkaleli vatandaşların daha sağlıklı ulaşım yöntemi olarak bisiklet ve motosikleti  düşünmeleri sebebiyle bu araçları daha fazla tercih etmeye başlamasının ardından, bisikletçilerin ellerindeki tüm bisikletler tükendi.
 
Çanakkaleli motor ve bisiklet esnafları, bisiklet ve motor satışlarıyla ilgili olarak değerlendirmelerde bulundu. Esnaflar, satışlarında son dönemde bir patlama yaşadığını ve durumdan memnun olduklarını dile getirdi. Ellerinde satacak bisiklet bulunmadığını söyleyen Yüksel Digan, bunun sıkıntısını yaşadıklarını söyledi. Esnaflar, insanların toplu ulaşım araçlarını kullanmaktan korktuğu ve kendilerine yaptıkları yatırım aracı olarak gördükleri için, bisiklet ve motor kullanımına yöneldiği bilgisini paylaştı. Motosiklet satıcısı Birol avcı Çanakkalelilerin motosiklete karşı ilgili olduğunu belirterek, “Çanakkale’de otopark sorunu olması ve sokakların çok dar olmasından dolayı insanların hızlı ulaşım problemi var. Bu da bisiklet sektörünün Çanakkale’de daha uzun ayakta kalacağını gösteriyor” dedi.
 
“SATIŞLARDA MAYIS AYINDA BAŞLAYAN ANİ BİR SIÇRAMA OLDU”
Motosiklet satıcısı Birol Avcı, satışlarında durumları değerlendirerek,  “Türk halkının hemen hemen yüzde 80’i maddi imkânları kısıtlı olanlar dâhil, kredi kartlarını sonuna kadar zorlayarak, içinde bulunduğumuz virüs sebebiyle toplu ulaşım araçlarından faydalanmamak adına motoru ya da bisikleti tercih ettiler. Müşterilerimizin ortalama olarak 50 cc bir scooter tercih ediyor. Çünkü sigorta zorunluluğu yok. Sigorta 540 lira bu işe yeni başlayanlar için. 240 lirada noter ve plaka masrafı var. Yani sigortayla beraber, yaklaşık 800 lira civarında bir plaka masrafı çıkıyor. Satışlarımızın yüzde 85’i 50 cc scooterlar üzerinde dönüyor ve ciddi anlamda geçen yıllara oranla yüzde yüzlere varan bir artış yaşandı. Mart öncesi tabiri caizse oturuyorduk. Satışlarda özellikle mayıs ayında başlayan ani bir sıçrama oldu. Bu pandeminin uzun süreceği konuşulduğundan, insanlar kendileri için daha uzun vadede yatırım yapıp, bisikletten ziyade ulaşımı biraz daha hızlandırmak adına motosiklet tarzı araçlar tercih etmeye başladı. Bu da satışların ciddi anlamda artmasına sebep oldu. Satışlarımızda belli bir yaş aralığımız yok. 18 yaşından 70 yaşına kadar müşterilerimiz var. Kendine güvenen orta yaşın üstü diyebileceğimiz birçok kullanıcımız var. Önceden bu kişiler daha çok toplu taşıma kullanırlarken, pandemiyle beraber özellikle orta yaşın üstünün daha etkili olduğu kişilerde korku vardı. Bu korku da talebin artmasına sebep oldu” ifadelerini kullandı.
 
KISA BİR SÜRE İÇİNDE ZAM KAPIDA
Normalleşme sürecine girilmesiyle birlikte satışlarda bir zam olmadığını belirten Avcı, “ Satışlarımızda bir zam söz konusu yok. Fakat çok kısa bir süre içinde sanıyorum zam kapıdadır. Çünkü altından sonra dolarda kur hareketliliği başladı. Muhtemelen aksesuar grubunda 3. bir zam geliyor. Sanıyorum dolarda yılbaşına kadar 8 ile 9 arasında bir seviyeye gelecek. Bu da ithalatçı firmaları ilk etapta yüzde 10 daha sonra yüzde 30’lara varan bir zam beklentisi içerisine sokar” şeklinde konuşmasını tamamladı.
 
BİSİKLETE İLGİ ARTTI
Bisiklet satışlarına dair değerlendirmelerde bulunan esnaf Yüksel Digan ise, “ Normalleşmeye geçmemizle beraber bisiklet satışlarında ister istemez bir artış yaşandı. İnsanlar ortada olan bir mikrop olduğundan, toplu taşıma araçlarından kaçıyorlar. Bu sebeple satışlarımızda bir artış yaşıyoruz. Biz bisiklet sektöründeyiz büyük ihtimalle motosiklet sektöründe de aynı artış yaşanıyordur. Bisiklete yönelim her zaman vardı güzel bir spor aracı yani. Çanakkale zaten ufak bir yer. Dolayısıyla bisikletle bir yerden bir yere gitmek daha kolay hale geldi. Pandemi süreci de olunca insanların talebini eskiye göre tabii ki tetikledi” dedi.
 
“BİSİKLET BU KADAR ERKEN TÜKENMİYORDU”
Digan, ellerinde satacak bisiklet kalmadığı bilgisini vererek, konuşmasını şu sözlerle tamamladı: “Satışlarımızda pandemi süreci ve şimdi olmak üzere bir patlama yaşandı diyebiliriz. İlk 1-1.5 ay kapalı kaldık, o zaman koptu işlerimiz tabii. Ama normalleşmeye döndüğümüz zaman ilgi gayet fazlaydı. Bisiklete her yaş grubundan kullanıcı ilgimiz var. Fakat en yoğun yaş aralığı 20-40 arası denebilir. Koronavirüs sürecinde, bisikletlerin fiyatlarında herhangi bir oynama olmadı. Ama şöyle bir durum vardı bu bisikletler hazırdı, siparişi geçilmiş bisikletlerdi, o yüzden herhangi bir sıkıntı olmadı. Pandemi sürecinden sonra ise bir sıkıntımız var ki buna bütün Avrupa’da dâhil bisiklet yapımını yetiştiremiyoruz.  Şu an satacak bisiklet kalmadı. Bizim 350-400 bisikletimiz vardı. Normal şartlarda bunlar sezonda satılacak bir rakamdı. Fakat 2 ay içerisinde tükendi. Elimizde çok az bir miktarda bisikletimiz kaldı. Çalıştığımız firmaların ellerinde bisiklet yok. Bu durum daha önce de böyle oluyordu fakat bisiklet bu kadar erken tükenmiyordu, sezonu bitirebiliyorduk. Bu sene pandemiden dolayı bisikletler erken tükendi. Bisiklet fiyatlarımız çocuk bisikletlerini de düşünürsek genelde en çok satılan bisikletler 500 lira ile 3000 lira arasında değişiyor. Bizler herkesi bisiklet binmeye davet ediyoruz.”
 
Sevi Gözay UĞURLU