Karadeniz ülkelerinin ekonomileri için çok önemli bir yere sahip olan Karadeniz ile Ege Denizi arasında alternatifi olmayan Türk Boğazları,  deniz trafiği yoğunluğunun çok yüksek olması, geçen gemilerin boylarında ve tonajlarındaki artış, tehlikeli yük taşıyan gemi geçişlerinde görülen artış, karmaşık ve zor trafik yapısı, deniz kazalarındaki artış, olumsuz hava, deniz, akıntı ve iklim şartları, çevre koşulları ve mahalli tehlikeler, ulusal ve uluslararası gelişmeler, bölgedeki diğer denizcilik faaliyetlerinin yanı sıra her an deniz trafiğinden kaynaklanabilecek büyük tehlikelerle karşı karşıya.
 
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından elde edilen verilere göre 37 mil uzunluğundaki Çanakkale Boğazındaki gemi trafik yoğunluğunun durgun geçen yılların aksine artmaya başladığı görülüyor.
 
Bakanlıktan alınan son 10 yıllık verilere göre Çanakkale Boğazında gemi yoğunluğun en çok 2009 yılında yaşandığı görülüyor. 2007yılında Çanakkale Boğazından 49 bin 453 gemi geçiş yaptığı görülüyor. 2010 yılından itibaren gemi trafik yoğunluğunda yaşanan düşüş 2015 yılında 43 bin 230’a kadar gerilese de 2016 yılında Çanakkale Boğazından 44 bin 35 gemi geçiş yaptı. 2017 yılının ilk 9 aylık döneminde ise rakam 29 bin 164 civarında seyrediyor.
 
Tehlikeli Yükte Artış Var
Çanakkale Boğazından Tanker ile taşınan tehlikeli yük oranlarında ise her geçen yıl bir artış olduğu dikkat çekiyor. 2007 yılında tankerlerle taşınan tehlikeli yük 149 milyon ton iken 2015 yılında bu rakam adeta zirve yapmış yıllık taşınan tehlikeli yük miktarı 156 milyon tona ulaşmış. 2016 yılında tankerle taşınan tehlikeli yük miktarı ise 154 milyon ton. Bununla beraber Çanakkale Boğazından geçen Tehlikeli Yük Taşıyan Tanker sayısı ise adeta sabitlenmiş durumda. 2007 yılında Çanakkale Boğazından 9 bin 271 adet tehlikeli yük taşıyan tanker sayısı 2015 yılında 9 bin 524 ile zirveye ulaştı. 2016 yılında 9 bin 400’e kadar gerileyen bu rakam 2017 yılının ilk 9 aylık döneminde 6 bin 404 sayısına ulaştı.
 
Haber: Fehmi Şenyiğit