Pahalılık ile tatlılar otobüs biletleri ve her şey pahalandı. Şekerin kilosu 20 TL’yi geçince tepsi ile alınan baklavalar da bayram ziyaretlerinde her eve alınan hediye çikolatalar da mazide kaldı. Bayram eski güzel enerjisi ile geçmedi.
 
 İkramlık baklavalar için ev yapımı baklavalar daha çok tercih edildi. Bayramlık kıyafet alışveriş ise, elbiseden ayakkabıya, dört kişilik bir ailede binlerce lirayı bulunca vatandaşlar çocuklarını pazardan giydirmekle yetindi. Misafirler için hazırlanacaklar yemekler için ise önceki bayramlarda tercih edilmeyen beyaz et bile lüks haline geldi. İki senedir pandemi nedeni ile kısıtlamalar gölgesinde kutlanan Ramazan Bayramı bu yıl da ekonomik kısıtlamaların gölgesinde kaldı.

Piyasada geçen yıl 50 kiloluk bir çuval şekerin fiyatı 200 lira ikin bu yıl 850 liraya geldi. Bu artış da tezgâha yansıdı. Hal böyle olunca, Bir adı da Şeker Bayramı olan Ramazan Bayramı için tepsi ile alınan baklavalar, her eve hediye götürülen çikolatalar mazide kaldı. Fıstıklı baklavanın kilosu bazı yerlerde 350-400 liraya kadar çıkınca misafire tatlı ikram etmeyen isteyen vatandaşlar evde yapmayı tercih etti.
 
 1983 yılından bu yana fırıncılık ve pastanecilik işini yapan eski Tadım’ın sahibi şimdi Taşçı Unlu Mamülleri  markası ile köprü başında hizmet veren Mehmet Taşçı, geçen yıllara göre bayram baklavaları başta olmak üzere diğer ürünlerde yüzde 50 düşüş yaşandığını söyledi. Maliyetlerin çok artması nedeniyle fiyatların da yüksek olduğunu belirten Taşçı, müşterilerini kaçırmamak için fiyatları maliyet fiyatlarına kadar indirmek zorunda kaldıklarını söyledi. En büyük artışın şeker, yağ ve undan yaşanması nedeniyle maliyet fiyatları çok yükseldiğini de belirten Taşçı, şekerin fiyatının da bazı yerlerde yarı yarıya fark olduğunu söyledi. Herkesin kendi kafasına göre fiyat artışı da yaptığını belirten Taşçı, ürünlerinde sağlık açısından önemli olduğu için küp şeker kullandıklarını sözlerine ekledi.   Akaryakıt ve dövize endeksli ithal ürünlerin yaşattığı fiyat artışları tekstil sektöründe de kendini gösterdi. Bir çift çorabın bile 10 TL olduğu süreçte dört kişilik bir ailenin bayramlık kıyafet alışverişi, elbiseden ayakkabıya, binlerce lirayı buldu. Çocuklarına yeni kıyafet giydirmek isteyen vatandaşların tercihi ise semt pazarları oldu.

"Şeker un yağ gibi temel ihtiyaç ürünleri de evlere zor girmeye başladı"
Yaşanan enflasyonla beraber alım gücü düşen milyonlarca insan ucuza alışveriş yapmanın yollarını aradı.  Kimi semt pazarlarını tercih etti, kimi indirim ve kampanyaları kovaladı. Gıda ürünlerine gelen son zamlardan sonra şeker un yağ gibi temel ihtiyaç ürünleri de evlere zor girmeye başladı. Ardı arkası kesilmeyen  gıda zamları da bayram sofralarında kendini belli etti. Misafirler için hazırlanacaklar yemekler için ise önceki bayramlarda tercih edilmeyen beyaz et bile lüks haline geldi. Kırmızı etin kilo fiyatı 150 TL’yi , beyaz et de tavuk bonfilenin kilosu 90 TL’yi gördü.


Gülçin AKIN