Muhalefetin 6 Siyasi Partisinin bir araya gelerek çalıştıkları Parlamenter Sisteme Dönüş Çalışmasında sona gelinmesinin ardından çalışmayı Habertürk’de Fatih Altaylı’nın Teke Tek programında açıklayan CHP Genel Başkan Yardımcısı Muharrem Erkek; ‘’Neden güçlendirilmiş parlamenter sistem diyoruz. Sizin de vurguladığınız gibi, başkanlık sistemi var, parlamenter sistem var, yarı başkanlık var, eskiye dönmekten bahsetmiyoruz. Biz eskiye dönmüyoruz, yeni bir hükümet sistemi öneriyoruz.’ dedi.
 
6 Muhalefet Partisinin bir araya gelerek çalışmasını yürüttükleri Güçlendirilmiş Parlamenter Sistem Çalışması Hakkında bilgi vererek konuşmaya başlayan CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Çanakkale Milletvekili Muharrem Erkek; ‘’Genel Başkanlarımızın öncülüğünde, sayın genel başkanlarımızın yönlendirmesi ile, başladık çalışmalara, 6 parti yaklaşık 3 ayı aşkın bir süre, son derece uyum içerisinde büyük bir nezaketle, olgunlukla çalıştık. Burada bulunan 3 Genel Başkan yardımcısının dışında, Gelecek Partisinden Sayın Ayhan Sefer Üstün, Saadet Partisinden sayın Bülent Kaya ve Demokrat Partiyi temsilen sayın Bülent Şahinalp, birlikte ortak bir mutabakat metni hazırladık. Ne için hazırladık bunu, Türkiye için ittifak yapıyoruz, demokrasi için ittifak yapıyoruz. Neden güçlendirilmiş parlamenter sistem diyoruz. Sizin de vurguladığınız gibi, başkanlık sistemi var, parlamenter sistem var, yarı başkanlık var, eskiye dönmekten bahsetmiyoruz. Biz eskiye dönmüyoruz, yeni bir hükümet sistemi öneriyoruz.’’ dedi.
 
‘’12 Eylül Anayasası, parlamenter sistemin ruhuna aykırı bir Cumhurbaşkanı yaratmıştı’’ diyerek sözlerine devam eden Muharrem Erkek bu sistem çalışmasının eskiye dönmeyi değil yeni bir sistem çalışması olduğunu ifade ederek; ‘‘12 Eylül darbe hukukunun 12 Eylül Anayasasının, yarattığı zayıflatılmış parlamenter sistem dönmekten bahsetmiyoruz. Çünkü 12 Eylül Anayasası o kadar kötü bir Anayasaydı ki, çok maddesi değişmesine rağmen yamalı bohçaya döndü maalesef, parlamenter sistemin ruhuna aykırı bir Cumhurbaşkanı yaratmıştı, olağanüstü yetkileri var. Her şeye müdahale edebilen bir cumhurbaşkanıydı’’ diye konuştu.
 
‘’BENİM PARTİMİN GENEL BAŞKANI DAHİ OLSA, MAHKEMELERE YARGIÇ ATAMAMALI’’
Cumhurbaşkanı hükümet sistemi ile Parlamenter sistemin aksine Yürütme, Yasama ve Yargı erklerinde tek bir kişinin hakimiyeti altında kalındığının altını çizen Muharrem Erkek; ‘’ Şimdi dünyadaki Avrupa'daki Batı literatüründe, rasyonelleştirilmiş parlamenter sistem diyorlar. Biz Güçlendirilmiş Parlamenter sistem diyoruz. Batıdaki sağlıklı parlamenter sistem, dünyaya bakın kişi başına düşen milli gelirin en yüksek, hukukun üstünlüğünde en üst sıralarda olan ülkeler, ilk sıralarda olan ülkeler, Kıta Avrupa'sında İngiltere, Fransa, Almanya Danimarka, Norveç, İtalya öbür tarafta Japonya, Kanada, Yeni Zelanda bunların hepsi bu güçlendirilmiş parlamenter sistem ile yönetiyorlar. Özetle birkaç cümle şunu söyleyeyim, neden Cumhurbaşkanı Hükümet sistemi yanlış, OHAL döneminde, kötü niyetli bir Anayasa değişikliği ile, iktidar Anayasayı araç olarak kullanıp, otoriter bir sistemi, inşa etmek istedi ve OHAL döneminde evet çıkarıldı ve bu sistem yürürlüğe girdi. Parti Genel Başkanı eliyle yönetim aslında, çok kötü bir sistem, kuvvetler ayrılığı diyoruz ya, yasama yürütme yargı bu sistemde, millet seçmen, yürütmeyi seçiyor, o bir kişi, Cumhurbaşkanı ama ne yaptı Cumhurbaşkanı geldi, partisinin genel başkanı oldu, Partisi geldi mecliste, birinci parti yasamayı da kontrol altına aldı. Yürütme ve Yasama yargıya yapılacak atamaları birlikte yapıyor. Yargıda dolaylı bir şekilde ele geçirildi. Kuvvetler ayrılığı ortadan kalktı. Kuvvetler ayrılığının olmadığı, hukuk devleti olamıyor. Onun için bu sistem yanlış, bu sistemde şahıs devleti var bu sistemde, Parti genel başkanı ile devlet yönetimi var. Cumhurbaşkanı Danıştay'a üye atıyor, Hakimler Savcılar Kuruluna üye atıyor. Anayasa mahkemesine üye atıyor aynı zamanda, siyasi partinin genel başkanı bu atamaları yapan, benim partimin genel başkanı dahi olsa, mahkemelere yargıç atamamalı, onun için yanlış bu sistem onun için biz bunları düzeltiyoruz. Yalnızca salt bir hükümet sistemi değil, tabi ki çok önemli çalışmamızın önemi parlamenter sistem, sağlıklı bir parlamenter sistem bunun yanında üniversitelerden tutun siyasi ahlak kanunu yerel yönetimlerde, birçok başlıkta var. Türkiye'nin temel sorunları nedir Fatih Bey, Ekonomi, Eğitim, Adalet, Dış politika, Toplumsal barış temel sorunları bunlar, Cumhurbaşkanı hükümet sistemi denen bu tek adam sistemi, Türkiye'nin temel sorunlarını ağırlaştırıyor. ‘’ şeklinde konuştu.
 
‘’REVİZE DE ETSENİZ OTORİTERLEŞMEYE KAYAR, KEYFİLİĞE KAYAR’’
 
Sistemi Reform etmek yerine neden parlamenter sisteme dönülmesi gerektiğini açıklayan Muharrem Erkek; ‘’Şimdi Cumhurbaşkanlığı Hükümet sistemi diye bir sistem literatürde yok. Bu bir demokratik başkanlık sistemi de değil, olamaz da o zaten bir Amerika'da uygulanıyor. Bu bir patronlu başkanlık sistemi dedikleri, tam bir tek adam sistemi, revizede edilemez Fatih Bey, Çünkü Fransız Anayasa Hukukçusu, Siyaset Bilimcinin çok güzel bir sözü var. Demokrasinin tam oturmadığı, kural ve kurumları ile tam yerleşmediği toplumlarda, başkanlık türü sistemler çılgınlıktır’’ der bu çılgınlığa sürüklediler Türkiye'yi, Revize de etseniz otoriterleşmeye kayar, keyfiliğe kayar. Çünkü bizim yapmamız gereken öncesinde çok işler var. Güçlü kurullar yaratmak, güçlü kurumlar yaratmak, güçlü kadrolar kolektif çalışma, şimdi bu sistem gücü bir kişide topladı. Bütün kişiye verirseniz, bu hale gelirsiniz, durumu herkes biliyor. Anlatmaya gerek yok. Onun için kuvvetler ayrılığı, onun için güçlü kurallar güçlü kurumlar, olacak. Ekonomik kurumlar bile bağımsızlığını yitirdi. Bu da sağlıklı bir parlamenter sistem ile mümkün olabilir.’’ dedi.
 
İbrahim Akın KAZANCI