GÜNDEMDEKİ KONU:NİŞASTA BAZLI ŞEKER

“Nişasta bazlı şeker” ya da “yüksek fruktozlu mısır şurubu”... Farklı şekillerde adlandırılsa da aslında aynı şeyden bahsediyoruz.

3081 0

Dyt. Eylem Başakcioğlu

Dyt. Eylem Başakcioğlu

Son günlerde şeker fabrikalarının özelleştiriliyor olmasıyla birlikte bu ifadeler medyada sıkça yer bulmakta. Meselenin ekonomik yanının yanı sıra sağlık boyutu da tartışılıyor. Fabrikaların satılmasıyla şeker pancarından üretilen şekerin azalacağı, nişasta bazlı şeker tüketiminin artacağı ve bunun da sağlık açısından tehlikeli olduğu söyleniyor.
Her ne kadar son zamanlarda daha çok duymaya başlasak da aslında bu şeker hayatımıza yeni girmedi. Hem daha ucuz olması hem de doygunluk hissini geciktirdiği için üreticiler tarafından sıklıkla tercih ediliyor. Pasta, kurabiye, bisküvi, kahvaltılık gevrekler, hazır meyve suları, gazlı içecekler, ketçap gibi paketli ürünlerin ve tatlıların çoğunda bulunuyor.

PEKİ GERÇEKTEN TEHLİKELİ Mİ?
Sofra şekerininin yarısı glikoz, yarısı fruktozdur. Nişasta bazlı şekerde ise fruktoz yani meyve şekeri oranı fazladır. Fruktoz metabolizmada farklı bir yol kullanılır. Bu nedenle de fazla tüketimi birçok hastalığa davetiye çıkarmaktadır.
Obeziteyi ve Yağlanmayı Arttırıyor! Yapılan çalışmalarda nişasta bazlı şekerin iştah artışına yol açarak kilo alma ve dolayısıyla obeziteye neden olabileceği gösterilmiştir. Fruktozun lipojenik etkisi de glikoza göre daha yüksektir. Yani vücutta yağlanmayı arttırıcı etkisi daha fazladır. Bu da hem karaciğer gibi organlarda, hem de kanda yağ birikmesinin artması anlamına gelir. Kanda LDL, trigliserit gibi kan yağlarının yükselmesi ile birlikte kalp-damar hastalıkları riski artar.
Diyabeti Tetikliyor!
Fruktoz metabolize olurken insülin hormonu uyarmaz ve kana diğer şekerlerden daha hızlı geçer. Bu nedenle kan şekerinin hızlı yükselmesine neden olur. Fazla tüketimi durumunda kan şekeri regülasyonu sağlanamaz ve diyabet riski artar.

MEYVE DE Mİ YEMEYELİM?
Fruktozun bu etkilerini öğrenince akla “Meyvede de fruktoz var, o zaman meyve de yemeyelim” düşüncesi geliyor. Ama fruktozun yukarıda bahsedilen etkileri saf şeker olarak tüketildiğinde geçerli. Meyve yediğinizde vücudunuza sadece fruktoz değil vitamin, mineral, lif gibi besin ögelerini de almış olursunuz. Bu besin ögeleri birlikte dengeli bir şekilde metabolize olacağından, aşırıya kaçmadığınız zaman, meyve yemek vücudunuza zarar değil fayda getirir.
Beslenme ve Diyet Uzmanı
Dyt. Eylem Başakcioğlu
eylem_basakci@hotmail.com

Yorum Ekle
İsim
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
İbrahim223 - 10.5.2018 17:35:23
Ben bu güzel kızın böyle olacağını biliyordum,daha ana okulundan itibaren,18 yıllık öğrenim hayatında bir defa olsun bize çalistin mı,ödevini yaptın mı dedirtmedi.Yaptığı işi hakkıyla yapar.Asla pes etmez.Onunla gurur duyuyorum.