Çanakkale Ticaret ve Sanayi Odası (ÇTSO) koordinatörlüğünde çalışmalarını yürüten, Türkiye Odalar Borsalar Birliği (TOBB) Çanakkale Kadın Girişimciler Kurulu ile Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi (ÇOMÜ)işbirliğinde Troya Kültür Merkezi’nde ‘Kadın Girişimcilik Hikayeleri’ etkinliği gerçekleştirildi. Burada konuşan TOBB Çanakkale Kadın Girişimciler Kurulu Başkanı Birce Bilici Şimşek, “Ekonomimizi ayakta tutan asli unsur girişimciler yani işletmelerdir. Bizler bu asli unsura daha çok kadın eli değsin istiyoruz” dedi.

Kadın Girişimciler Kurulu Başkanı Şimşek’in yanı sıra, ÇOMÜ İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Doc. Dr Hicran Özlem Ilgın ile Kadın Girişimciler Kurulu Üyesi Emel Torun ve ÇTSO Üyesi Nurten Acar’ın konuşmacı olarak katıldığı etkinliği; Vali İlhami Aktaş’ın eşi Songül Aktaş, İŞKUR İl Müdürü Mehmet Uğur Yavuz, İl Kadın Girişimciler Kurulu Üyeleri Arzu Bendeş, Dalga Başarır, Duygu Aktürk, Emel Torun, Seçil Yavaşoğlu, Muradiye Özel Ödül, ÇTSO Meclis Katip Üyesi Saniye Öfekler Elmas, Genel Sekreter Sema Sandal, ÇOMÜ Kadın Girişimciler Topluluğu Üyeleri, Kadın Girişimciler Kurulu Sorumlusu Selen Kılıç ile öğrenciler ilgiyle takip etti.

İlk olarak söz alan Birce Bilici Şimşek, TOBB İl Kadın Girişimciler Kurullarının 81 ilde faaliyet gösteren, Türkiye’de kadın girişimciliğinin nicelik ve nitelik bakımından güçlendirilmesi ile kadın girişimcilerin daha donanımlı hale getirilmesini hedefleyen kurumlar olduğunu ifade ederek, “Bu doğrultuda, kadın girişimcilerimize mentorluk, danışmanlık, eğitim programları, panel ve seminerler, kadın kooperatiflerimizi nasıl daha güçlü kıllarız sorusuna cevap bulabilme adına kadın kooperatiflerimize bulunduğu bölgelerde birçok eğitim konusunu içeren danışmanlık desteği vermekte ve  projeler üretmektedir. Girişimcilik kültürünü üniversite çağındaki öğrencilerimize aşılamak, kız çocuklarımıza doğru rol model olabilmek, staj zamanlarında destek olabilmek adına çok kıymet verdiğimiz öğrencilerimizle kadın girişimciler kulübümüzü kurduk” dedi.
ÇANAKKALE’DE EKONOMİYE KATKI SUNAN KADINLARIN ORANI % 22 CİVARINDA
Şimşek bunları yapmaktaki amaçlarını ise şöyle açıkladı “Doğru konumlandırılan bir işletme modeli ile ülke olarak milli gelirimizin artmasına, refahın oluşmasına, işsizlik oranın azalmasıyla birlikte istihdam artışına katkı sunmasına, yeni buluşların, tasarımların ortaya çıkmasına fayda sağlamak amacındayız. Ekonomimizi ayakta tutan asli unsur girişimciler yani işletmelerdir. Bizler bu asli unsura daha çok kadın eli değsin istiyoruz. Üretim faaliyetleri kapsamında Çanakkale'mizi değerlendirmeye aldığımızda, tarım, tarih ve kültür turizm faaliyetlerinden geçimini sağlayan bir şehirdir. Ekonomimize katkı sunan kadınlarımızın oranı ise % 22 civarındadır. Kadın girişimcilerimiz genellikle yeme-içme sektörü, gıda, hazır giyim, turizm, sigortacılık, sağlık ve temizlik sektöründe faaliyet gösterirken; erkek girişimciler ise imalat sektöründe yoğunlaşmaktadır. Çanakkale’miz Türkiye deki ekonomik hareketliliğin en yüksek olduğu Marmara bölgesinde yer alması, köprümüzün aktif hale gelmesiyle Asya ve Avrupa kıtalarına birbirine bağlayan ulaşıma sahip olması, tarım ve hayvancılık, zengin tarihi ve kültürel mirası, turizm, sanayi ve yenilenebilir enerji,  bölgeyi öne çıkaran unsurlar arasında yer almaktadır. Kentimizde diğer sektörlerinde gelişmesi ile birlikte; Kadınlarımızın çalışacağı iş olanakları artacak. Bu da iş veren veya iş gören kadının çalışma hayatındaki temsiliyet oranının artmasına vesile olacaktır.”
“CİNSİYET EŞİTSİZLİĞİ ÇAĞIMIZA YAKIŞAN BİR KAVRAM DEĞİLDİR”
Şimşek konuşmalarını şöyle sürdürdü, “Toplumsal cinsiyet eşitliği raporunu ele aldığımızda karşımıza çıkan en önemli konu; kadının toplumdaki rollerinin kalıplaşmış olması, eğitimlerin yetersizliği, kadının iş kurma aşamasında aile ve toplum tarafından destek görmemesi gibi sebepler girişimcilik kültürünün kadınlar arasında yayılmasına engel olmaktadır. Cinsiyet eşitsizliği çağımıza yakışan bir kavram değildir. Ne yazık ki henüz çare bulamadığımız da toplumsal bir gerçeğimizdir. Geçmişten gelen öğretiler nedeniyle girişimcilik veya diğer tarifiyle iş kurma erkeklerle özdeşleşen bir durumdu. Bunu aile şirketlerinde de çok net gözlemlemekteyiz, gerek kuruluş aşamasında gerekse diğer kuşaklara aktarılması anlamında. Türkiye’deki işletmelerin % 95 inin aile şirketleri oluşturmaktadır. Bu çok önemli bir olgudur. Alışveriş yaptığımız mahalle bakkalında, en önemli sanayi kuruluşlarına kadar Türkiye’deki milli gelirin % 90’nını aile şirketleri oluşturmaktadır. İkinci kuşağa geçen aile şirketi oranı ise % 30 civarındadır. İkinci kuşağa devam ettirilen işletmelerin çoğunda eğer ailede erkek çocuk var ise devamlılığının da erkeklerin hakimiyetinde olduğunu bilmekteyiz. Toplumun yarısı erkek yarısı kadın ise, kadınları iş hayatında, girişimcilik alanında görmezden gelemeyiz. Başarının, çalışmanın, mesleğin hiçbir zaman cinsiyeti olmamalıdır. Bu bağlamda TOBB Çanakkale kadın girişimciler kurulu olarak; Türk kadınına, Çanakkale'mize yakışan, ülkemize yaraşan kadının ekonomik, sosyal, politik ve kültürel anlamda yok sayılmadığı bir toplum içinde yaşayabilmesi için üzerimize düşen sorumlulukları yerine getirmekle mükellefiz.”
ÇOMÜ İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Doc. Dr Hicran Özlem Ilgın ise kadının çevredeki rolünün önemini anlattı. Kurul Üyesi, Ekobigsol Organik Tarım Solucan Gübresi işletme sahibi Emel Torun, kendi işletmesi ile ilgili bilgiler verdi. Cheesy Dream Pasta Firma sahibi Nurten Acar da girişimcilik hayalini gerçekleştirmek üzere geldiği Çanakkale’deki yatırımı ile hikayesini katılımcılara aktardı.
Gülçin AKIN