Çanakkale denince akla gelen yerlerden biri olan Aynalı Çarşı, koronavirüsü pandemisinin sona ermesinin ardından ilk normalleşme sezonunu yaşadı. Yaz döneminde yerli ve yabancı turistlerin eksik olmadığı Aynalı Çarşı esnaflarından Neslihan Ar, artık sona eren sezonu değerlendirdi. Ayrıca çarşının eski yöneticilerinden de olan Ar, “Çanakkale halkı bizim geçimimizi sağlayacak kadar bizden alışveriş yapmıyor. Paralarını daha çok AVM’lerde ve zincir mağazalarda harcıyorlar. Böylece paralarımız Çanakkale’de kalmıyor. Ama bizden alışveriş yaptıklarında tersi oluyor. Çarşılar kentin ruhudur” dedi.
 
Sözlerine bu sezon çarşıdaki yoğunluğu ve satışları değerlendirerek başlayan Ar, “Önceki iki yıla baktığımızda çok şükür bu sene hareketli geçti. Satış da iyiydi, gelen misafir sayısı da. Fakat şöyle bir durum var, fiyatlarımızı çok güncelleyemedik. Güncellersek satış duruyordu. Gerek ekonomik sıkıntılar, gerekse Hediyelik eşya dendiğinde öncelikte en sonda yer aldığından, insanlar almasa da olabiliyor. Dolayısıyla da almaları gerekiyorsa en minimum düzeyde almayı ya da hiç almamayı tercih ettiler. Para kazanamadık da çarkı döndürdük diyelim” şeklinde konuştu.
 
EN ÇOK KAHVE FİNCANI VE NİHALE TERCİH EDİLDİ
Ürünlerin fiyatları hakkında bilgi veren Ar, “Genel itibariyle 40-70 lira aralığında kâse takımları var. Kırk liradan başlayıp işçiliğine göre 70 liraya kadar yükselen 2’li fincan takımlarımız var. Bu sene en çok, 2’li veya 6’lı Türk Kahvesi fincan takımı sattık. Geçtiğimiz yıllarda kâse takımlarını daha çok satmıştık ama bu sene kahve fincanı revaçtaydı. Müşterilerimizin yüzde sekseni en düşük fiyata bakıyor. Hediyenin nasıl olduğu kısmıyla fazla ilgilenmiyorlar. Onları daha çok fiyatlar ilgilendiriyor. Yüzde yirmilik kısmı ise işçiliğine, güzel görünmesine dikkat ediyor. Sezon içinde müşterilerimiz genellikle 40 liralık kahve fincanı, 20 liralık nihale tercih ettiler. Çanakkale’de yaşayanlardan çok müşterimiz olmuyor. Ya gelen misafirlerini Aynalı Çarşı’yı gezdirmeye gelenler oluyor, ya da kendileri başka şehre gidiyorsa oraya hediye götürmek için geliyorlar. Bu arada daimi müşterilerimiz de var. Hediye lazım olduğunda, bir eve hayırlı olsun gitmek istediğinde, bebek mevlidine gidecek olduğunda, elim boş gitmeyeyim diye bizi tercih edenler de var” dedi.
 
“HARC-I ÂLEM MAL SATMIYORUM”
Müşterilerin, ürünlerinden çok memnun olduğunu belirten Ar, “Müşterilerim benim ürünlerimi çok beğeniler. Özel ve güzel hediye arayanlar benim müşterim olurlar. Fakat her ziyaret eden, müşterimiz olamıyor çünkü ürünlerimi çok beğenseler de, fiyatı bu koşullarda yüksek bulabiliyorlar. Müşteriler her şeyin en kalitelisini ucuza istiyorlar. Genel olarak böyle bir istek var. Tabi ki böyle bir şey mümkün değil. Her kaliteli malın, kendine has fiyatı var. Ürünlerimde seçici davranıyorum, genelde üst segment çalışıyorum. Zira müşterim bir malı alıyorsa güzel olsun, götürebilsin, götürdüğünde kullanabilsin istiyorum. Harcı âlem mal satmıyorum. Dolayısı ile benim müşterilerim benim ürünlerimin hepsini çok beğenirler ama bir kısmı benden alışveriş yapar. Devamlı müşterilerim var. Her sene yurt dışından ve yurt içinden Çanakkale’ye yolu düşüyorsa mutlaka gelirler, uğrarlar. Alışveriş yaparlar ve sohbet ederiz. Sosyal medyadan bizi takip ediyorlar. Kullandıkları ürünlerin bana fotoğraflarını yollarlar. Ben de hikâyeme ekliyorum onları. Bazen Çarşıda adım atılacak yer olmuyor ama alışveriş kapsamında öyle bir oran yakalayamıyoruz. Bu sene insanlar yaşam koşullarını zor idame ettirirken bir de hediyelik eşya (ki buraya gezmeye gelmiş) almakta zorlanıyorlar” ifadelerini kullandı.
 
ÇANAKKALELİLER PARALARINI AVM’DE HARCIYOR
Öncelikle Çanakkalelilerden hediyelik eşya seçimlerinde Aynalı Çarşı’yı ön plana çıkarmalarını istediğini söyleyen Ar, “O zaman biz sadece dışarıdan gelenlere muhtaç kalmayız. Bu sebeple pandemide 2 yılımız çok zor geçti. Çanakkale halkı bizim geçimimizi sağlayacak kadar bizden alışveriş yapmıyor. Paralarını daha çok AVM’lerde ve zincir mağazalarda harcıyorlar. Böylece paralarımız Çanakkale’de kalmıyor. Ama bizden alışveriş yaptıklarında tersi oluyor. Çarşılar kentin ruhudur. Nefes aldıkları noktalardır. Sosyalleşme alanlarıdır. Neden bu keyfi kaçırıyorlar? Robotik bir alışveriş yapmalarını anlamıyorum. Bu kapsamda bizi daha çok ziyaret etmelerini, bizleri alışveriş öncelikleri arasına koymalarını bekliyorum. Yerel idarecilerden Çanakkale’nin tanıtımında Aynalı Çarşı’nın turizm tanıtma programlarında biraz daha ön plana çıkarılması gerekiyor. Çünkü kentimizde sadece bir tarihi çarşı var. Aynalı Çarşı kent ile inanılmaz bir bütünlük içinde. Dışarıda yüz kişiye sorsanız 99 kişi size Çanakkale denildiğinde Aynalı Çarşı der. Bu şehrin en önemli markasıdır. Öyleyse öne çıkarılmayı hak ediyoruz” diyerek sözlerine son verdi.
 
Gülçin AKIN