Brezilya'nın  emekliye ayrılan Nae San Paulo isimli uçak gemisi sökülmek üzere Türkiye'ye geliyor. Geminin 900 ton asbest barındırdığı gerekçesiyle çok sayıda çevreci duruma tepki gösteriyor. Tepki gösterenlerden biriside  Çanakkale İl Genel Meclisi CHP Grup başkanvekili Güneş Pehlivan oldu. Pehlivan;  ‘’Dünyanın hiçbir ülkesinin kabul etmediği Nae San Paulo isimli uçak gemisi sökülmek üzere Türkiye'ye geliyor. Dünyada "ölüm saçan gemi" olarak tanınıyor. 900 ton asbest ve onlarca ton zehirli atık barındırdığı için. Bir Türk yetkili çıkmış; gemide 9 ton asbest bulunduğunu, evraklarının eksiksiz olduğunu, yasalara uygun olarak kabul edildiğini söylüyor. İşte bu ve bunun gibi birçok komisyoncu siyasetçi bahanesi. Kim bu yetkili tahmin ediniz. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı. Sökülürken yine uluslararası skandallara konu olan, geminin ikizi olan Clemenceau'nun 760 ton asbest barındırdığı belgelenmişti.1957'de yapılan Clemenceau'nun ardından aynı tonaj, aynı büyüklük ve aynı teknik özelliklerle 1959'da yapımı tamamlanan San Paulo'da yalnızca 9 ton asbest bulunuyormuş. Göz göre göre ve sık sık "kandırılan" naif AKP'nin naif Bakanı buna inanmış. Aslında Clemenceau, 2003 yılında İzmir Aliağa'ya getirilerek burada sökülecekti. Henüz iktidarda palazlanamamışlardı. Kamuoyu baskıları nedeniyle gemiyi Türk karasularına sokamadılar. Yunanistan ve başkaca ülkelerin de gemiyi kabul etmemesi üzerine Clemenceau Hindistan'a doğru yola çıktı. Fransız hükümeti, Mısır ve Hindistan hükümetlerini yanıltıcı bilgi vererek, geminin en fazla 160-200 ton arasında asbest bulundurduğu, asbest sökümünün %90'ının tamamlandığı ve geriye tahminen 105 ton asbest kaldığı gibi yanıltıcı raporlar düzenledi. Sökümü yapacak şirkete bir gizlilik anlaşması imzalattı. Ancak şirket ahlaki sebeplerle gizliliği bozarak bir Hint gazetesine kendi mühendislerinin raporlarını açıkladı. Böylece Hindistan gemiyi Fransa'ya geri gönderdi. Söküm işlemi 2009-2010 yıllarında tamamlandı. Yapılan resmi analizlere göre San Paulo'nun ikizi Clemenceau'nun söküm öncesinde barındırdığı asbest miktarının 760 ton olduğu görüldü.2003'te Clemenceau'yu kabul etmeyi "gözü yemeyenler" 16 yıl sonra, dünyanın hiçbir ülkesinde kabul edilmeyen San Paulo'yu getirebileceğine inanıyor. Önümüze bir "resmi rapor" atarak, gemide 9 ton asbest bulunduğunu beyan edecekler. Peki biz bu ihanete geçit verecek miyiz? Soruyorum sizlere; Türkiye dünyanın gecekondu mahallesi midir? Türkiye, dünyanın çöp bidonu mudur?’’ dedi.
 
Asbest Nedir?
Asbest (amyant), dayanıklılık, esneklik, yalıtkan özellikleri nedeniyle sanayi devriminden sonra yaygın olarak kullanılan lifli yapıda bir mineral. Gemi, otomobil, inşaat sanayiinde bir dönem vazgeçilmezdi. Ancak sağlığa zararları anlaşıldıktan sonra birçok ülkede asbest kullanımı yasaklandı.
 
İbrahim Akın KAZANCI