Scoter kullanıcıları arasında rekabet olacağı düşüncesi olumlu algılanırken araç sürücüleri artan scooterın trafiğe olumsuz etkisi üzerinde çekinceler oluşturuyor.
 
Geçen yıl Çanakkale de kullanıma giren Tazı ismindeki scooterın ardından bu yılda çok bilinen hatta scoter yerine ismi çokça kullanılan Martı firması da kentte hizmet vermeye başladı. Kullanıcılar arasında rekabet olacağı düşüncesiyle olumlu karşılanan scooterların, araç sahipleri ve bazı kentliler arasında da trafiğe negatif etkileri olabileceği çekinceleri oluşuyor. Çanakkale Akıllı Bisiklet Kiralama Sistemi (ÇABİS)’in kurulmasının ve vatandaşların yoğun talebinin ardından Çanakkale Belediyesi, sağlıklı ulaşım için uygulamayı genişleterek Çanakkale’ye elektrikli scooterların gelmesi için çalışmalarını başlatmıştı. Geçen yıl scooter olarak hizmete giren Tazı firmasının ardından bu yıl da geçtiğimiz günlerde, İstanbul, İzmir gibi kentlerin yanı sıra kentimizde de hizmete giren Martı ile daha çok kullanıcıya ulaşılması bekleniyor. ‘Tazı’ ismiyle duraklarına yerleştirilen akıllı scooterlar telefona indirilen uygulama üzerinden kullanılıyordu. Tazının yanına gidip  üzerindeki QR kodu uygulamaya okutarak kilit açılacak, ardından ayaklığı kaldırarak ayakla üç kez ittirilecek ve gaz düğmesine basılacağı bilgisi hem duraklarda hem de uygulama içinde yer aldı. Kullanımının sona ermesi durumunda ise güvenli bir yere ayaklık açık şekilde parke dildikten sonra, fotoğrafı çekilerek uygulamaya gönderiliyordu. Aynı işlemler Martı scoterları içinde gerçekleşirken, martının ücret tarifesine göre önce 1.99 TL kesintiye ek, dk olarak  da 1,29 TL kesinti yapılıyor. Kentin bir çok farklı yerine konulan martı durakları da genelde tazı duraklarının yanına kuruldu. Böylece durakta scoter bulmama riski de düştü.
 
Kuralsız Kullanıcılar Kazaya Davet Çıkarıyor
 
Elbette kurallara uygun sürücülerin yanı sıra kuralara uymayan Martı ve Tazı kullanıcıları araç sürücüleri ve yayalara zor anlar yaşatıyor. Geçtiğimiz gün İnönü caddesinden, İnönü köprüsüne seyr eden, bir martı bir tazı kullanıcısı normalde tek kişilik kullanılması gereken scoterda iki kişi seyir ederken sürekli hareket halinde hızlı hareketler yapması araç kullanıcıları tarafından tedirginlikle hareket etmelerine sebep oluyor.


İbrahim Akın KAZANCI