Çanakkale'de 11 yıldır müteahhitlik hizmeti veren, 2017;’den bu yana proje üretip müteahhitlik firmasında çalışmalarına devam eden, İsmail Acar kent genelinde ev fiyatlarında yaşanan artışın sebeplerini gazetemize değerlendirdi. Artışın en temel sebebinin talep olmasına rağmen yeterli konut olmadığını ifade eden Acar kent genelinde imarlı alanlarında azlığına dikkat çekerek; ‘’ Bize İnşaat için bir alan lazım. Bu Mesela Havaalanının olduğu bölge, bizim otobüs terminalimiz şehir dışında. Havaalanı şehir dışında kalsa, çünkü baya bir yer kaplıyor. Bir Barbaros mahallesi kadar yer kaplıyor. Barbaros'ta ortalama 42 bin seçmen var. Düşünün Havaalanı bu alan kadar yer kaplıyor’’ dedi.
 
Pandemi sürecinin başlamasından bu yana geçtiğimiz, 2 yıldır konut ve araç fiyatları hızla artıyor. Dövizin artması ile bu artış katlanarak devam ediyor. Bunun yanında Çanakkale'de azalan imarlı bölgeler ve arsa paylarının da artmasının etkili olduğunu ifade eden müteahhit İsmail Acar, kent genelinde imarlı alanlarında azlığına dikkat çekerek; ‘’ Bize İnşaat için bir alan lazım. Bu Mesela Havaalanının olduğu bölge, bizim otobüs terminalimiz şehir dışında, Havaalanı şehir dışında kalsa, çünkü baya bir yer kaplıyor havaalanı’’ dedi.
 
‘’ÇANAKKALE MERKEZİN FİYATLARI, BÜYÜKŞEHİRLERİN FİYATLARI İLE YARIŞACAK SEVİYELERE ÇIKTI’’
 
Çanakkale'de uzun bir süredir devam eden konut satışlarında yaşanan fiyat artışının nedenlerini sıralayan Müteahhit İsmail Acar; ‘’Şunda benim gördüğüm Çanakkale'nin probleminden önce Emlak'ta artıştan bahsedeyim, bu artışı bazı ilçelerde daha yükseltiyor. Mesela Bozcaada, Bozcaada'nın birim metrekareleri, herhalde, Türkiye'de ilk 3 arasında yer alması lazım. En son okuduğum araştırmada, Beyoğlu Beşiktaş ve Bozcaada metrekare fiyatlarının en yüksek olduğu yerler, Onun akabinde merkez ve Gökçeada olarak değerlendiriliyor. Merkezde ’de bu fiyatların yüksek olması, Çanakkale'de artık yeterli arsaların bulunamamasından kaynaklı olduğunu düşünüyorum. Çünkü arsa payları merkezi yerlerde yüzde 50, hemen bir arka sokaklarda yüzde 40, ama yüzde 30-35 olan bir pek yer yok. Karaca Ören köyünde bile arsa sahipleri yüzde 35 ile arsa sahipleri müteahhitlere, veriyorlar. Şimdi müteahhitte yüzde 40 aldığı zaman 10 dairenin 4 tanesi, yapıyor. İnşaat maliyetlerinde hesapladığımız zaman, daire fiyatları gerçekten çok yükseldi. Çanakkale nazarında yüksek, büyükşehirlerde yüksek olmasına alışıktık ama İstanbul Bursa İzmir’de duyuyorduk burası daha uygun geliyordu, ama şuan Çanakkale merkezin fiyatları, büyükşehirlerin fiyatları ile yarışacak seviyelere çıktı. Ben bunu arsa sahiplerinin arsalarını pahalıya verdiklerinde ve birim maliyetlerinin yükselmesinden dolayı olduğunu söyleyebilirim’’ dedi.
 
‘’ŞU ANKİ EKONOMİK KOŞULLARDA 1 MİLYON VERİP 3+1 DAİRE ALMAK KOLAY DEĞİL’’
 
Çanakkale'nin kent genelinde 3+1 ve 2+1 daire kalmadığını fiyatların adeta karaborsadaki gibi fiyatların yükseldiğini talebin olduğunu ama arzın yetersizliğini  ifade eden İsmail Acar; ‘’ Şu an Çanakkale'de 1+1 daireler 400 bin TL'ler 2+1‘ler 600- 650 bin TL'ler 3+1’ler 900 bin TL'den başlayan fiyatlar ile satılıyor. Bu tabi alım gücümüzü düşürüyor. Şu anki ekonomik koşullarda 1 Milyon verip 3+1 daire almak kolay değil, ki kiralar bile 1 milyonluk bir evin kirası bile, en az 4-5 bin olması lazım, 5 bin liraya kiraya Çanakkale'de kaç kişi oturabilir. Asgari ücretin, olduğu bir yerde, bu sorunda kısa sürede giderilecek bir sorun da değil, ama her geçen gün ciddiyetini arttıran bir sorun, geçen yıl Çanakkale'de 2020-2021 yıllarında 2 bin nikah kıyılmış, bu 2 bin tane ev demek satılık veya kiralık, ihtiyaç var ev ama insanlar artık bulamamaya, başladı. 3+1 bulunamıyordu, o şimdi 2+1'e çekildi. Alamayanlarda liraya gitmek zorunda kaldı. Faizlerde hala yüksek, ben bunu maliyetlerin ve arsa paylarının Çanakkale ölçeğinde yüksek olması ve Çanakkale'nin diğer illere göre yaşanılabilir şehir olmasından da kaynaklanıyor. Çanakkale sakin bir şehirde yaşıyoruz. Nüfus az, boğaz var, dünyada kaç boğaz var. İstanbul'da var, 20 milyon insan yaşıyor. Dünyanın en temiz hava sahası Alplerden sonra, büyük şehirlere eşit mesafede uzaktayız, İstanbul, İzmir Bursa, çok güzel bir lokasayon bunun içinde pahalı olması normal çünkü İnsanlar haldır haldır, Çanakkale'ye geliyor. Gelenlerin büyük kısmı Ayvacık'a geliyor, İlçelere köylere bir büyük bir talep oluyor. Ben fiyatların daha da pahalı olacağını düşünüyorum önümüzdeki bir 5 sene içerisinde, şu ankinden daha fazla olacaktır.’’ şeklinde konuştu.
 
‘’BELEDİYE BAZI YERLERE KAT ARTIŞI VERMEDİĞİ İÇİN, MÜTTEHİTLER ORAYA GİRMİYOR’’
 
Kent geneline İmar planı yapılması ve yeni imar alanları kazandırılması gerektiği şeklinde konuşan Acar; ‘’Bu tabi problem çünkü alanımız sabit, belediyenin imara açtığı alanlar genişleyemiyor. Çünkü Çanakkale'yi konum olarak düşündüğümüz zaman bir yanı denize dayandı. Diğer bir yanımız Gelibolu’da karşımızda milli park bulunuyor. Orada herhangi bir inşaat yapılmıyor.  Bir yanımız Kepeze dayandı mücavir alana katıldı. Diğer yanımız Karacaören, bir tek dört yol kurşunlu, köyler bölgesi var. Otobüs terminali ve Sanayiye doğru gidiyor. Bu önümüzdeki süreçte’ te kat artışlarının çok olmayacağını düşünüyorum. Hatta kentsel dönüşüm planı var deprem bölgesindeyiz. Deprem inşallah olmaz ama bekleniyor. Mesela sosyal konutlar kaç zamandır ortada durumu, deprem olduğunda binlerce kişi ölebilir. Allah korusun bir deprem olsa, ha keza, İskele ’den Golf’e kadar binaların büyük bir kısmı 40- 50 yıllık, kentsel dönüşüm kararı var ama işte belediye bazı yerlere kat artışı vermediği için, müttehitler oraya girmiyor, çünkü kazancı yok. Bu sefer daire başında 500- 600 bin değer biçiyor. İnsanlarda bunu kulak arkası yaptı.  Belediye bazı yerlerde belediye kat artışı yapılabilir. Toplumun sağlığı için ve güvenliğine uygun şekilde, bunu bir miktar hızlandırmak için...’’ dedi.
 
‘’EN PLANLI ŞEKİLDE YENİ İNŞAAT YAPILACAK ALANLARIN, ORTAYA KONULMASINI SAVUNMUYORUM’’
 
Kent genelinde yükselen konut fiyat artışları hakkında konuşan ve bu konuda neler yapılabileceğini sıralayan İsmail Acar; ‘’Acil olarak konut sorununa karşı en planlı şekilde yeni inşaat yapılacak alanların, ortaya konulmasını savunuyorum. Çünkü biz zorluklarla karşı karşıya kalıyoruz, müttehitler, derneğimiz var. Orda da konuşuyoruz belediye bize İnşaat için bir alan lazım. Bu Mesela Havaalanının olduğu bölge, Bizim otobüs terminalimiz şehir dışında, Havaalanı şehir dışında kalsa örneğin çünkü baya bir yer kaplıyor havaalanı, bir Barbaros mahallesi kadar yer kaplıyor. Barbaros'ta ortalama 42 bin seçmen var. Bu alan kadar havaalanı yer kaplıyor. Bu konut miktarı kadar bir konutu bu alan karşılayabilir. Bu elbette Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile birlikte yapılmalı, Havaalanına uygun bir yer bulunmalı, Havaalanı başka bir yere taşınmalı, hatta onun taşınması için müttehitlerde yardımcı olsun. Maddi bir şey değil tabi, Havanalının olduğu yerde de belli bir oran belirleyip parsellere adalara bölsün. Mesela bu adada yüzde 25, deyip inşaata versin. Önce bakanlık yapıp belediyeye devrediyorlar. Çanakkale Balıkesir müdürlüğü plan yaparlar 100 binlik sonra daha düşük ölçeklerde yerel yönetimlere, verilebilir. İmar şartlarına göre değerlendirin diye, Ama Çanakkale Belediyesinin bir şekilde, mücavir alan mı genişletilecek, bir alanı açması lazım. Bu ekonomik koşullarda bir şeyler yapmak zor, eğer yapılacaksa da devletinde sabit kur gibi bir desteği olmalı, düşünün, Ben bir yere başlayacağım inşaata, geçende dolar 8, 62 idi dolar o zaman, Şimdi 13 üstünde benim şimdi ki hedefim ucu ucuna bitirmek. Şimdi kim diyebilir ki dolar Ocak’ta 17 TL olmayacak, her alanda olduğu gibi bunda da önünü göremiyor kimse’’ dedi.
 
İbrahim Akın KAZANCI