2020 yılında tüketici hakları konusunda Çanakkale’nin durumunu değerlendiren Çanakkale Tüketici Koruma Derneği Başkanı Ali Rıza Berkit, pandemi döneminin hem üreticiler hem tüketiciler açısından zor bir yıl olduğunu söyledi. Berkit, geçtiğimiz yıl içerisinde toplamda 2 bin 635 başvuru yapıldığını söyleyerek, “Çanakkale Tüketici Hakem heyetindeki röportör arkadaşlarımız çok hızlı çalışıyor. Türkiye genelinde tüketici başvurularını en hızlı değerlendiren il konumuna çok yaklaştık” dedi.
 
Tüketici hakları konusunda 2020 yılını değerlendiren Çanakkale Tüketici Koruma Derneği Başkanı Ali Rıza Berkit, bu dönemde koronavirüs salgını nedeniyle tüketicilerin olduğu kadar üreticilerin de zorlandığı bir yıl geçirildiğini belirtti. Berkit, “Tüm dünyanın ve dolayısı ile ülkemizin içinde bulunduğu koronavirüs süreci nedeni ile beklentimiz hükümetin tüketicinin hayatını kolaylaştıracak kararlar almasıydı. Örneğin, temel tüketim maddesi olan doğalgaz ve elektrikte alınan vergilerin alınmaması ve faturalandırılmanın bu şekilde yapılmasını bekliyorduk. Ama gördüğümüz gibi bizim düşüncemizin tam tersi doğalgaz ve elektrikte de ve hatta suda da hiçbir vergi indirimi yapılmadı. Bu zor süreçte insanların kullandığı doğalgaz elektrik ve su faturaları vergiler düşürülmeden ve hızlı bir şekilde tahsil yoluna gidiliyor. Biz yine de talebimizi yeniliyoruz. 2021 yılında da pandeminin devam ettiği süreçte yine bu tüketicilerin temel tüketim içinde bulunan doğalgaz ve elektrik te vergilerin alınmamasını talep ediyoruz” şeklinde konuştu.
 
“PANDEMİ SÜRECİNDE ESNAF DA ZOR DURUMDA”
“2020 yılında başlayan ve 2021’de de devam eden pandemi sürecinde esnaf da zor durumda” diyen Berkit, “Tüketicilerin 2020 yılı içinde kusurlu mallar ile ilgili hak arama yöntemleri Tüketici Mahkemeleri Tüketici İl Hakem heyetlerinden yaptı. Tüketiciler satın aldıkları ayıplı mallarda fatura miktarı 10 bin 330 TL’ye kadar yaşanan uyuşmazlıklara Tüketici İl Hakem heyetlerinde hakkını ararken, ayıplı mal fatura tutarı 10 bin 330 TL’nin üzerinde ise tüketici mahkemelerinde hakkını arıyor. Çanakkale’de üretici olmadığından dolayı genelde Çanakkale esnafı alıp satıyor. Biz bu satış durumuna ‘sağlayıcı’ diyoruz. Esnaf biliyoruz zor durumda ama kusurlu mal esnafa geri geldiğinde Tüketici Hakem Heyeti kararların uyulması gerekiyor. Esnaflarımızda ayıplı malı kimden aldıysa bu firmalara Tüketici Hakem heyeti kararını göndererek ayıplı malın değiştirilmesi ya da para iadesinin yapılmasını esnaflarımızın mağdur olmamasını için istiyoruz. Burada Çanakkale esnafına bir çağrımız olacak; bu ürünleri satın aldıkları firmalardan ürünlerin ayıplı çıkması ve Tüketici Hakem Heyeti tarafından kusurun giderilmesi ya da para iade edilmesi konusu ile ilgili iade koşulunu koymayı ihmal etmesinler” ifadelerini kullandı.
 
“BAŞVURULARDAN BİN 453 TANESİ TÜKETİCİNİN LEHİNE SONUÇLANMIŞ”
Çanakkale İl Tüketici Hakem Heyeti’ne 2002 yılında 2 bin 635 başvuru yapıldığını söyleyen Berkit, “Bu başvurulardan bin 453 tanesi tüketicinin lehine sonuçlanmış. Bin 14 tanesi de tüketicinin aleyhine sonuçlanmış. Bir kısmına görevsizlik kararı verilmiş. Çanakkale Tüketici Hakem heyetindeki röportör arkadaşlarımız çok hızlı çalışıyor. Türkiye genelinde tüketici başvurularını en hızlı değerlendiren il konumuna çok yaklaştık. Ben ticaret il müdürlüğümüze ve bu kurumda çalışan röportör arkadaşlarımıza teşekkür ediyorum. Diğer illerde tüketicilerin ayıplı mal başvurularını 6-7 ay içinde sonuçlanırken Çanakkale’de başvuruların sonuçlanma süresi 2-2 buçuk aya kadar düştü. Tüketicinin Tüketici İl Hakem Heyetine başvuru yapabilmesi için aldığı ürünün ilk altı ay içerisinde kusurlu çıkması gerekiyor. Eğer fabrika üretim hatasından kaynaklanan bir kusur olursa tüketici altı ay içerisinde Tüketici İl Hakem heyetine başvuru yapabilir. Satın alınan ürün arıza yaparsa ve servise giderse Pazar günleri hariç 20 iş gününde ürün teslim edilemezse tüketici, Tüketici İl Hakem Heyetine başvuru yapması lazım. Bu başvurular yapılırken tüketici ürünün faturasını garanti belgesini de yanına alıp başvuru yapmalı. Satın alınan ürünün garanti süresi içerisinde 2’den fazla arıza yaparsa bu ürünlerin değişimi, parasının iade edilmesi ya da ücretsiz tamiri tüketiciye verilen haklar. Son bir hatırlatma tüketici ürünü kimden aldıysa yani ürünün faturasını kimden aldıysa ürün ile ilgili yaşanan sorunlardan da o firma sorumludur. Tüketici Yasasına göre ürünün faturasını kim kestiyse o üründen de o firma sorumludur. Herhangi bir uyuşmazlıkta faturayı kesen firma davalık olur” diye anlattı.
 
Sevi Gözay UĞURLU