Saadet Öğretmen Çocuk İstismarı İle Mücadele Derneği (UCİM) Çanakkale Eğitim Koordinatörü Psikolog Seval Akkoyun, çocuk ihmalinin ne olduğu hakkında açıklamada bulundu.
 
UCİM Çanakkale Eğitim Koordinatörü Psikolog Seval Akkoyun, çocuk ihmalinin tanımını yaparak, yarattığı zararları şu şekilde anlattı:
 
“Çocuklar gelişim dönemlerin de daha yoğun ve daha uzun süre bakıma ihtiyaç duyar. Çocukların kendilerini koruyan bir ortamda büyümeleri en temel haklarıdır. Bakım veren kişi sadece fiziksel gereksinimlerini değil; sosyal ve psikolojik gereksinimlerini de karşılamalıdır. Çocuk ihmali; çocuğun ihtiyaç duyduğu yiyecek, giyecek, barınma, tıbbi bakım, güvenlik gibi şeylerin karşılanmaması olarak tanımlanabilir. Hafif düzeyden çok ciddi düzeylere kadar olabilir. Çocuk ihmali ve istismarının sıklığı dünyada ortalama %1-10 olarak belirtilirken bu oran ülkemizde %10-53 olarak belirtilmiştir. Bu oranlar sağlık kurumlarına başvurmanın az olması ve saklanmak istenmesi sebebiyle çok da doğru olarak kabul edilmemelidir. Oranın daha da fazla olduğu düşünüldüğünde koruyucu, önleyici çalışmalara daha da ağırlık verilmesine öncelik sağlanmalıdır. Çocuk istismarında istismar eden kişi bazı davranışlarda bulunarak çocuğa zarar verirken, çocuk ihmalinde bulunan kişi yapması gerekenleri yapmayarak çocuğa zarar vermektedir.  Dünya Sağlık Örgütü çocuk istismarını şöyle tanımlar; ‘Çocuğun sağlığını, fiziksel ve psikososyal gelişimini olumsuz etkileyen, bir yetişkin, toplum ya da devlet tarafından bilerek ya da bilmeyerek uygulanan tüm davranışlar çocuğa kötü muameledir.’ Çocuk ihmali, çocuk istismarından daha sık görülmesine rağmen istismar kadar yıkıcı görülmediği için üzerinde çok fazla durulmamaktadır. Çocuk fiziksel olarak zarar görmedikçe sorun yok olarak düşünülmektedir ama çocuk ihmalinin de çok ciddi sonuçları olmaktadır.”
 
İHMAL; FİZİKSEL, DUYGUSAL VE EĞİTİMSEL OLARAK 3 GRUBA AYRILIR
“Fiziksel ihmal; çocuğun tıbbi ihtiyaçlarının karşılanmadığı(zamanında doktora götürmeme gibi..) yeterli ve dengeli şekilde beslenmediği, hijyen koşullarının sağlanmadığı(temiz giysi vb.), uzun süre yalnız bırakıldığı, çocuğun geç saatlere kadar nerede olduğunun önemsenmediği ihmal türüdür. Eğitimsel ihmal de çocuk okul çağına gelmesine rağmen okula gönderilmez, imkan olmasına rağmen okul ihtiyaçları karşılanmazsa çalışmaya zorlanırsa eğitim ihmaline yol açar. Duygusal ihmal türünde ise çocuğa yeterli ilgi ve şefkatin gösterilmediği, aile içinde yaşanan şiddet olaylarına şahit olması izin verildiği, çocuğun kötü alışkanlıklarına göz yumulduğu görülür. Çocuğu görmezden gelmek, sorularına cevap vermemek gibi duygusal açıdan örseleyici davranışlar da duygusal ihmal örneğidir. İhmal edilmiş çocuklar duygusal, sosyal, davranışsal ve psikolojik problemler yaşamaya daha yatkın olmaktadırlar. İhmal edilen çocuklar ile edilmeyen çocuklar karşılaştırıldığında ihmal edilen çocukların sosyal ilişkilerinin daha zayıf olduğu, kişiler arası ilişkileri bir tehdit olarak algıladığı , akranları arasında daha az popüler olduğu görülmektedir.”
 
RİSK FAKTÖRLERİ
“İhmal için risk oluşturabilecek etmenler iç ve dış faktörler olarak değerlendirilir. Dış faktörler; yoksulluk(en çok etkileyen), işsizlik, iyi beslenememe, ev koşullarının kötü olması, sağlıksızlık, vb. olarak sayılabilir. İç faktörler ise; anne-baba-bakım verenin kişilik yapısı(dürtü kontrol zayıflığı, depresyon/kaygı, kendine güvenin zayıf olması), erken ebeveyn olma, ruh sağlığı problemleri, madde bağımlılığı, çocuklukta istismar öyküsü, kendi ebeveynine güvensiz bağlanma, çocuğun yapısı ve çocuktan olan beklentiler, yetişkinin eğitim durumu gibi değişkenlerdir.  İhmal; psiko-sosyal, çevresel ve bireysel sebepleri olan bir problemdir. Fark edilmesi bazen güç olabilir. Çocuk ile temas da olan her sektörün her kişini  dikkat etmesi gerekir. İhmal edildiğine dair belirtiler olan bir çocuğa şüpheyle yaklaşılmalı ve gerekenler hemen yapılmalıdır. Büyüme geriliği olan, eğitim gereksinimi karşılanmayan, psiko-sosyal uyum güçlüğü çeken çocuklarda ihmal daha sık akla gelmelidir.”
 
NASIL ANLARIZ?
“Giyimi kirliyse ve kötü kokuyorsa, okula devam etmiyorsa, vücudu aşırı zayıf düşmüşse, tıbbi ihtiyaçları karşılanmamışsa, bir yerde çalışıyor veya dileniyorsa, madde-alkol kullanımı ve kendine zarar verme davranışları çocukta gözlemleniyorsa çocuğun akranlarıyla olan gelişimsel durumu karşılaştırılıp diğer faktörler de göz önünde bulundurularak ihmal akla getirilmelidir.”
 


Kaynak: Haber Merkezi