'Salgının daha da ileriye gitmemesi açısından bu önemli'

İçişleri Bakanlığı, 81 il valiliğine şehir içi toplu ulaşımda HES kodu sorgulama ve konaklama tesislerinde HES kodu zorunluluğu konulu iki ayrı genelge gönderildi.

313
'Salgının daha da ileriye gitmemesi açısından bu önemli'

İçişleri Bakanlığı, 81 il valiliğine şehir içi toplu ulaşımda HES kodu sorgulama ve konaklama tesislerinde HES kodu zorunluluğu konulu iki ayrı genelge gönderildi. Konuyla ilgili açıklamada bulunan Çanakkale Turistik Otelciler Derneği (ÇATOD) Başkanı Armağan Aydeğer, HES kodu ile konaklamayı önemsediklerini ve bu sürecin başarı ile tamamlanması için gerekli bir uygulama olduğunu vurguladı.
 
HES kodu ile konaklama yapılacak olması konusunda değerlendirmelerde bulunan ÇATOD Başkanı Armağan Aydeğer, “İçişleri Bakanlığı tarafından yayınlanan Konaklama tesislerinde HES kodu zorunluluğu ile ilgili talimatlar ve genelgeye istinaden 30 Eylül itibari ile artık tesislerimiz herhangi bir ayrım olmaksızın özel, kamu, turizm işletme belgeli, ruhsat veren idare gibi tüm konaklama tesislerinde, otel, motel, pansiyon, misafirhanelerde HES kodu uygulanması istenmesi ve gerekli sorgulama yapıldıktan sonra konaklama tesisine müşterilerin kabul edilmesi bildirilmiş durumda. Burada özellikle istenen genelge çerçevesinde HES kodu sorgulamasının bütün rezervasyon aşamasının öncelikle yapılması, şu anda hasta ya da hasta biriyle teması söz konusuysa tesise alınmaması veya böyle bir risk yoksa alınması üzerine bir genelge. Bu sistem aynı zamanda bizlerin uyması zorunlu olduğu kimlik bildirme kanunu ile Sağlık Bakanlığı’nın Covid-19 tanısı konulan kişilerin bilgisinin birbirine entegre olmasıyla eş zamanlı sorgulanacak. Yani bu şu anlama geliyor; tesisler kimlik bildirimi yaptıklarında emniyet kolluk kuvvetleri bu kişilerin herhangi bir HES koduna göre hastalık taşıyıp taşımadığı ya da risk taşıyıp, taşımadığını görmüş olacaklar” dedi.
 
UYMAYANLAR TESİSLERİN 10 GÜN FAALİYETLERİ DURDULACAK
Aydeğer, “Tesis içerisinde böyle bir kişinin varlığının tespit edilmesi halinde iki tane durum söz konusu, bir tanesi 50 oda ve üzeri tesisler için. Turizm Bakanlığı’nın yayınlamış olduğu genelge çerçevesinde bu tesislerin içeride bulundurulması zorunlu oldukları izolasyon odalarında bu kişilerin muhafaza edilmesi ve ilgili sağlık kuruluşunun talimatlarına göre hareket edilmesi yani sağlık kuruluşu, hastanede yatırılmasını öngörüyorsa hastane kendisini alacak ama kişinin izolasyon altında kalmasını istiyorsa da otelde diğer misafirlerin alanlarından tecrit edilerek konaklaması öngörülüyor. 50 od altındaki tesisler içinse; valilik ile belirlenen yurt ve pansiyonlarda izolasyon sürecinin devam etmesi söz konusu. Kurallara uymayan tesislerimiz de 10 gün süreyle Hıfzıssıhha Kurulu kararı ile faaliyetlerinin durdurulması da söz konu” ifadelerini kullandı.
 
“EK HASSASİYET VE SORUMLULUK GELECEK”
“Olağanüstü bir süreç yaşıyoruz. Pandemi süreci tüm dünyada çok ciddi bir daralmaya sebep oldu, turizm sektöründeki seyahat kısıtlamaları özellikle buradaki işletmelerin neredeyse yüzde 80’lere veren cirolarında düşüşe sebep oldu” diyen Aydeğer, “Dolayısıyla turizm sektörü tüm dünyada olduğu zor bir süreç yaşıyor. Bu ve benzer uygulamalar bizler için salgının yayılmasının azaltılması açısından çok önemli konular. İşletmelerimizi ve burada çalışan arkadaşlarımıza bu konuda ek hassasiyet ve sorumluluk gelecek ama bu sürecin başarıyla tamamlanmasının açısından, bu salgının daha da ileriye gitmemesi açısından bunun önemli olduğunu düşünüyoruz” şeklinde anlattı.
 
Aydeğer, bu süreç ile birlikte tesislerin özellikle personelleriyle gelen çalışanları ile uyumlu bir işbirliği olması çok önemli olduğunu söyleyerek, “Vatandaşlarımızın da HES kodlarını almaları ve bir şekilde çalışan görevlilere doğru bir şekilde vermelerini, aynı şekilde pandemi çerçevesinde uygulanan üç tane önemli kural var; maske, mesafe ve el hijyeni ve buna bağlı olan diğer kurallara riayet etmeleri. Diğer çalışan arkadaşlarımızla iyi bir iletişim ve koordinasyon içerisinde olmalarını önemsiyoruz” dedi.
 
 
 
 
Şehir içi toplu ulaşımda HES kodu sorgulama ve konaklama tesislerinde HES kodu zorunluluğu konulu iki ayrı genelgenin, toplu ulaşım kısmı için şu ifadeler yer aldı: “Başta belediyeler olmak üzere ilgili diğer kurum/kuruluşlar tarafından yürütülen her türlü şehir içi toplu ulaşım aracıyla (otobüs, metro, metrobüs vb.) yapılan seyahatlerde kullanılmak üzere kişiye özel hale getirilmiş elektronik/akıllı seyahat kart sistemleri ile Sağlık Bakanlığı Hayat Eve Sığar (HES) uygulaması arasında gerekli entegrasyonlar sağlanacak.  Şehir içi toplu ulaşım faaliyetleri için kullanılan ulaşım kartlarını henüz kişiselleştirmemiş durumda olan başta büyükşehir belediyeleri olmak üzere yerel yönetim birimleri ve ilgili diğer kurum ve kuruluşlarınca, halihazırda kullanılmakta olan elektronik/akıllı seyahat kart sistemlerinin kişiselleştirilmesi amacıyla gerekli çalışmalara biran evvel başlanılacak. Covid­19 hastalığı tanısı konulan ya da temaslısı durumunda olan vatandaşlara ait varsa kişiselleştirilmiş seyahat kartlarının izolasyon süresi boyunca otomatik olarak askıya alınacak. Covid­19 tanılı ya da temaslısı olması nedeniyle izolasyonda olması gerektiği kendisine bildirilmesine rağmen şehir içi toplu ulaşım araçlarını kullandığı tespit edilen kişilerin bilgilerinin, gerekli idari yaptırımların uygulanması ve gerekiyorsa suç duyurusunda bulunulması için İçişleri Bakanlığı aracılığıyla (e­İçişleri sistemi üzerinden elektronik olarak) ilgili Valilik/Kaymakamlıkla paylaşılacak.”
 
TÜM KONAKLAMA TESİSLERİNE KABULLERDE HES ZORUNLU
81il valiliğine ayrıca ‘Tüm Konaklama Tesislerine Kabullerde HES Kodu Zorunlu’ konulu genelgede ise; Herhangi bir ayrım olmaksızın (özel-kamu, turizm işletme belgeli/belgesiz, ruhsat veren idare gibi) tüm konaklama tesislerinde (otel, motel, pansiyon, misafirhane, kamp vb.) müşterilerden Hayat Eve Sığar (HES) uygulaması kodu istenecek ve gerekli sorgulama yapıldıktan sonra konaklama tesisine müşteri kabul edilecek. HES kodu sorgulaması müşterilerin konaklama tesisine kabulü sırasında yapılacak, yapılan sorgulama sonucunda herhangi bir risk bulunmayan (tanılı ya da temaslı olmayan) kişilerin tesise kabul işlemleri gerçekleştirilecek. 1774 sayılı Kimlik Bildirme Kanununun 2’nci ve ek 1’inci maddesi hükümlerine göre konaklama tesislerince genel kolluk kuvvetlerine bildirilen müşteri bilgilerinin, ilgili genel kolluk kuvveti birimince Sağlık Bakanlığı ile sağlanan veri entegrasyonu çerçevesinde Covid-19 tanısı konulma ya da temaslı olma durumuna göre de sorgulanacak. Gerek konaklama tesisine kabul gerek genel kolluk kuvvetlerince yapılan sorgulama gerekse konaklama süresi esnasında Covid-19 tanısı konulduğu ya da temaslı olduğu tespit edilen kişilerle ilgili olarak daha önce Bakanlığımızca gönderilen genelgeler ile Sağlık Bakanlığı Salgın Yönetimi ve Çalışma Rehberinin Konaklama Tesislerinde Alınması Gereken Önlemler başlıklı maddesinin ilgili hükümlerine göre gerekli iş ve işlemler yerine getirilecek.
 
Bu çerçevede Covid-19 tanısı konulduğu ya da temaslı olduğu tespit edilen kişilerle ilgili olarak; Covid-19 tanısı konulan ya da temaslısı olduğu anlaşılan müşteriler, Kültür ve Turizm Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı genelgeleri kapsamında Güvenli Turizm Sertifikası uygulaması gereği oluşturulan misafir izolasyon odalarına yerleştirilecek. Misafir izolasyon odalarının sayıca yetersiz kaldığı durumlarda ise Vali/Kaymakamlar tarafından ilgili bakanlık  genelgeleri ile Salgın Yönetimi ve Çalışma Rehberinin hükümleri göz önünde bulundurularak gerekli tedbirler alınacak. Bu Genelge hükümlerine yönelik gerçekleştirilen denetimler sonucunda HES kodu sorgulaması yapılmaksızın veya sorgulama sonucuna göre kabul edilmemesi gereken müşterilerinin konaklamasına izin veren konaklama tesislerinin İl/İlçe Umumi Hıfzıssıhha Kurulu kararı doğrultusunda ilgili Valilik/Kaymakamlıkça 10 gün süre ile faaliyetten men edilecek. Vali/Kaymakamlarca gerekli kararlar ivedilikle alınacak, uygulamada herhangi bir aksaklığa meydan verilmeyecek.”
 
Gizem Tuğçe BAYHAN
 

Yorum Ekle
İsim
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.