Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, bir takım temaslarda bulunmak üzere geldiği Çanakkale’de, 1915 Çanakkale Köprüsü inşaatında incelemeler gerçekleştirdi, yetkililerden bilgi aldı.
 
Bakan Turhan, Boğaz köprüsünün çalışmalarının sürdüğü Lapseki ilçesi Şekerkaya mevkiindeki şantiyesine konuk oldu. Bakan Turhan, Vali Orhan Tavlı, Ak Parti Grup Başkanvekili Çanakkale Milletvekili Bülent Turan, Ak Parti Çanakkale Milletvekili Jülide İskenderoğlu ile birlikte köprü inşaatını gerçekleştiren firma yetkililerinden bilgi aldı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Kamu ve Özel Sektör Ortaklığı Bölge Müdürlüğü Lapseki Hizmet Binası'nda brifing alan Bakan Turhan daha sonra gazetecilere açıklamalarda bulundu.
 
Çanakkale’nin çok önemli bir şehir olduğunun altını çizen Bakan Turhan, “Bu bölgede, 100 yıl önce milletimiz istiklal için büyük bir mücadele vermişti ve özgürlüğünü burada kazanmıştı. Dünyanın tüm güçlü devletlerine karşı burada millet olarak büyük bir mücadele vermiştik ve yeni kurduğumuz ülkenin temellerini aslında burada atmıştık. Bugün de burada milletimizin tarihine altın harflerle yazılacak, yeni bir sayfayı eklemek için dünyanın en büyük açıklıklı asma köprüsünü inşa ediyoruz. Bu köprü mühendislik eserleri açısından dünyada birinci sırada yerini alacak hizmete açıldığında. İnşallah 2022 Mart ayında bu köprüyü hizmete almayı, trafiğe açmayı planlıyoruz. 'Yap-işlet-devret' yöntemiyle inşa edilen projenin maliyeti 2,5 milyar avro. Bugüne kadar 1 milyar 250 milyon avroluk iş yaptık. Yani işin gerçekleşmesi yüzdesi yüzde 50 ve inşallah bu kalan kesimleri önümüzdeki 2 yıl içinde tamamlayıp hizmete açmayı planlıyoruz. Bu proje kapsamında, 2 kule arasındaki mesafemiz cumhuriyetimizin 100'üncü yılına ithafen açıklığı 2023 metre. Yaklaşık viyadükleriyle birlikte yani kabloların ankrajlanacağı noktalar arasındaki mesafe ise 4 bin 100 metre. Projedeki tabliye genişliği 45 metre. Ayaklarımızın yüksekliği 318 metre. Tabliyemizde kullanılan çeliğin ağırlığı 49 bin ton. Bu köprünün inşaatında kullanılacak olan kabloların ağırlığı ise 33 bin 268 ton. Kabloların uzunluğu ise 162 bin kilometre. Köprünün inşaatında 114 bin ton inşaat çeliği kullanacağız. Yine ankraj betonları da dahil yaklaşık viyadükleri içinde kullanacağımız beton miktarı 230 bin ton” ifadelerini kullandı.  
 
YAZ SONUNDA KÖPRÜDE KABLO ÖRME İŞLEMLERİ BAŞLAYACAK
Bakan Turhan şöyle devam etti; “Ege ve Marmara bölgesi, ülkemizin sektörel manada tarım, turizm, sanayi gibi önemli ihracat malzemelerin üretildiği bölgelerin başında geliyor ve ihracatımızın da önemli bir kısmını Avrupa ülkelerine, Kuzey Asya ülkelerine, Akdeniz çanağındaki Afrika ülkelerine ve bunun dışındaki Güney Asya ülkelerine yapıyoruz. Orta Amerika, Güney Amerika ülkelerine yapıyoruz. Çanakkale artık bu köprünün hizmete açılmasıyla birlikte ihracatımızda köprü görevi görecek. Önemli bir ulaşım aksı olacak. Artık Çanakkale Boğazı'nda çalışan araba vapurları beklerken zaman harcanmayacak. En az 1,5 saat, yoğun trafikte 5 saat süren Çanakkale Boğazı'nın geçişi artık yol kullanıcıları için 6 dakikaya inecek. Bu önemli bir zaman tasarrufu olduğu gibi bu malları taşıyan  -ihraç eden kişiler içinde çok önemli bir kazanım olacaktır. Ayrıca yine Avrupa'dan karayoluyla gelen ve Kuzey Marmara bölgesinin İstanbul'un batı yakasındaki Trakya'ya yakasındaki yerleşimlerin yani Küçükçekmece, Başakşehir, Avcılar, Beylikdüzü, Esenyurt, Çatalça, Silivri gibi önemli yerleşim, üretim merkezlerinin bulunduğu kesimdeki üretilen trafiğin Ege bölgesine, Güney Marmara bölgesine ulaşımında, İstanbul şehir içine girmeden bu köprüyü kullanarak, daha kısa mesafede, daha kısa sürede ulaşım imkanı bulabilecekler. Bu köprünün ana yapı elemanları olan kulelerindeki toplam 318 metrelik yüksekliğin 171'inci metresine ulaştı. İnşallah haziran ayı gibi kule imalatlarımızı tamamlayıp, bu yaz sonunda köprüde kablo örme işlemlerine başlayacağız ve köprümüzün siluetini ortaya çıkarmış olacağız.”
 
ÇANAKKALE’NİN EKONOMİSİNE BÜYÜK BİR CANLILIK GETİRECEK
Bakan Turhan, daha sonra tekneyle denize açılarak, kule inşaatındaki çalışmaları yakından inceledi. 324 kilometrelik Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu Projesi’nin bir parçası olan 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu Projesi, Malkara ile Çanakkale arasında 1915 Çanakkale Köprüsü’nü de içeren 88 kilometre otoyol ve 13 kilometre bağlantı yolundan oluşuyor.  Proje, Malkara yerleşiminin güneyinden, Şarköy’ün batısından geçtikten sonra güneybatıya yönelerek Evreşe’nin doğusundan Gelibolu Yarımadası’na ulaşıyor. Gelibolu’nun kuzeyinden geçerek ilerleyen otoyol, Avrupa’da Sütlüce köyü ve Asya’da Lapseki arasında yer alan 1915Çanakkale Köprüsü ile Asya yakasına geçerek Umurbey beldesi bölgesine varıyor. Proje kapsamında; 1915 Çanakkale Köprüsü’nün yanı sıra, 2 adet yaklaşım viyadüğü, 4 adet betonarme viyadük, 57 adet köprü (1 adedi ekolojik üst geçit), 31 adet alt geçit, 217 adet çeşitli ebatlarda hidrolik ve hizmet amaçlı menfez, 12 adet kavşak (devlet yolu üzerindekilerle birlikte), 4 adet otoyol hizmet tesisi, 2 adet bakım işletme merkezi, 7 adet ücret toplama istasyonu inşa edilecek. Çanakkale Boğazı'nda iki kıtayı birleştirecek yapımı hızla devam eden 1915 Çanakkale Köprüsü,  tasarımındaki inceliklerle Cumhuriyet'imizin 100'ncü kuruluş yıl dönümünü temsil eden 2023 metrelik orta açıklığıyla, tamamlandığında dünyanın en büyük orta açıklığına sahip asma köprüsü ünvanına sahip olacak. 1915 Çanakkale Köprüsü, her iki yakada 318 metre yüksekliğindeki kulelerin üst kısmı da Seyit Onbaşı'nın Çanakkale Savaşları'nda namluya sürdüğü top mermisini anlatan figürleri taşıyacak. 1915 Çanakkale Köprüsü’nün 770'er metre yan açıklıklar ile birlikte toplam 3 bin 563 metre uzunluğunda, 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleri ile toplam geçiş uzunluğu ise 4608 metre olacak, 2 x 3 trafik şeritli olacak köprünün, çelik kule yüksekliği yaklaşık 318 metre olacak ve Çanakkale Deniz Zaferi'nin yıl dönümü olan 18 Mart'ı temsil edecek. Yapılacak olan Malkara-Çanakkale Otoyolu ve 1915 Çanakkale Köprüsü Türkiye ekonomisinin en gelişmiş bölgesi olan ve nüfusun önemli bir bölümünün yaşadığı Marmara ve Ege Bölgelerindeki limanlar, demiryolu ve hava ulaşım sistemlerinin karayolu ulaşım projeleri ile entegrasyonunu sağlayarak; bu bölgelerde ekonomik gelişime ve sanayinin ihtiyaç duyduğu dengeli bir planlama ve yapılanmanın oluşturulmasına imkan sunacak. 1915 Çanakkale Köprüsü projesinin bölgeye, çevreye, doğaya ve insana vereceği etkileri göz önünde bulunduran, tarihi alanlara da zarar vermemek için saha çalışmaları yapılan,  güzergahta bulunabilecek tarih ve kültür varlıklarının saptandığı, deniz suyu ve su altı yaşamındaki biyoçeşitliliği korumak amacıyla gereken her türlü önlemlerinin alındığı,  Pinna Nobilis adındaki tarak midyesi türünün inşaat alanlarından güvenli bir bölgeye taşınarak yapımına başlanan hem mühendislik hem de simgesel bir proje olan 1915 Çanakkale Köprüsü doğaya saygılı, çevreci bir proje olarak Çanakkale’ye kazandırılacak. 18 Mart 2022'de tamamlanacak olan 1915 Çanakkale Köprüsü pazarlara olan mesafeyi kısaltarak Çanakkale’nin tarım ve ticaretine büyük bir katkı sağlayarak tarihi kültürel ve doğal güzelliklere sahip Çanakkale’nin ekonomisine büyük bir canlılık getirecek.
 
Ersan KÜÇÜKKURU