Çanakkale Boğazı'nda yolcu feribotlarıyla, balıkçı tekneleri özellikle liman sahalarında iç içe. Bu da sıklıkla kazaya ramak kala olaylarının yaşanmasına neden oluyor. Bu sabah da benzer bir olaya şahit olundu.  Peki bu durumda tekneler veya feribotlar nasıl hareket etmeli.

BU GİBİ DURUMLARDA NELER YAPILMALI VEYA YAPILMAMALI?

Bunun gibi olayların yaşanmaması için balıkçı teknelerin dikkat etmesi gereken bazı kurallar var. Arabalı feribotlar, iskeleye yanaşmaları esnasında hız kestikleri için manevra kabiliyetleri daha da düşer. Bu nedenle manevra sahasında herhangi bir tekne veya herhangi bir başka kişi veya cisim, bu alanda kesinlikle bulunmamalıdır. Liman Yönetmeliği’ne göre Kıyı tesislerinin yaklaşım kanallarında, mendirek ağızlarında, yanaşma ve bağlama yerlerinde ve demirleme sahalarında; her türlü su ürünleri avcılığı yapmak, yelkenle seyretmek, kürek çekmek veya diğer su sporları faaliyetlerinde bulunmak ve yüzmek yasaktır.  İskele yanaşma/kalkış manevra sahasında veya dışarısında balıkçı teknelerinin, arabalı feribot ile yolları kesiştiğinde; balıkçı tekneleri, arabalı feribotların arkasından dolaşmak yerine mutlaka durup beklemesi gerekmektedir. Balıkçı tekneleri, hiçbir koşulda arabalı feribotların yakınında seyretmemeli, yakınından geçmemelidir. Arabalı feribotlar, manevra sahalarına geminin dümen dinleyeceği bir hızda gelmesi gerekir. Hızlı geliş sebebiyle oluşan dalgalar, küçük tekneler için tehlike arz edebilir.  Arabalı feribotlar, güzergahlarında tekne fark ettiklerinde sesli uyarıda bulunmaları gerekmektedir. Sesli uyarı sonrası, manevra kabiliyeti yüksek ve daha çabuk olan küçük tekneler, arabalı feribotun güzergahından çekilmelidir.  Balıkçı tekneleri seyir halindeyken gerekli ışık ve alametleri göstererek karşıdan gelen tekne veya feribotu uyarmaları gerekmektedir.Manevradan kaçınmak her iki teknenin (arabalı feribot ve balıkçı teknesi) sorumluluğunda olup çatışmayı önlemek üzere yapılacak her rota veya hız değişimi gözle veya radarla diğer teknenin görebileceği kadar büyük olmalıdır. Birbiri ardından yapılacak küçük rota veya hız değişimlerinden kaçınılmalıdır. Arabalı feribotların bazı tiplerinin kapakları çok dik olduğundan özelikle kalkış esnasında balıkçı tekneleri arabalı feribota çok fazla yanaşmamalıdır. Tekne kör noktada kalmaktadır. “Kanun ve yönetmelikler gereği, kıyı tesislerinin yaklaşım kanallarında, mendirek ağızlarında, yanaşma ve bağlama yerlerinde ve demirleme sahalarında her türlü su ürünleri avcılığı yapmak, yelkenle seyretmek, kürek çekmek veya diğer su sporları faaliyetlerinde bulunmak ve yüzmek yasaktır” maddesi gereği liman tesislerinin içinde balık avcılığı yapılmaması gerekmektedir. Ancak balık sezonunda özellikle Çanakkale, Kilitbahir ve Gelibolu önlerinde yatak yapan balık nedeniyle liman sınırlarında bir çok balıkçı teknesine rastlanmaktadır. Bu noktada, balıkçı teknelerinin liman sınırlarında iskeleye yaklaşan ve kalkış yapan feribotları kontrol ederek seyir yapmaları bir zorunluluk olarak dikkat çekmektedir.