“Yanlış İçecek Seçimlerine Dikkat!”

Çanakkale D-Art Beslenme ve Danışmanlık Merkezi Diyetisyen Merve Aşık, bayram sonrasında vücut metabolizmasına destek olmak için yapılacakları anlattı. Aşık, yaz aylarında kilo vermek için ipuçları paylaşarak, detoks çayı tarifi verdi.

1196
“Yanlış İçecek Seçimlerine Dikkat!”

Ramazan ayında oruç sürecinin bitmesinin ardından, bayram heyecanı yaşandı. Uzun süreli açlık sonrasında, bayramda yenen ikramlıklar ile vücut metabolizmasının değişikliğe uğraması ise kaçınılmaz oluyor. Bayram sonrasında, karaciğerimizin detoks yapmasına yardımcı olmak için önerilerde buluna Diyetisyen Merve Aşık, üç gün boyunca yapılabilecekleri söyledi.  Bayram sonrası hızlı toparlanmak için hayvansal besinlerden uzak durmak ve bunun yerine sebze-meyve ağırlıklı beslenme yürütmenin faydası olacağını söyledi. Aşık, tüm gün taze sıkılmış sebze-meyve suları ile geçirmenin sağlıklı olmadığını söyleyerek öğünler hakkında tavsiyelerde bulundu.
 
Aşık, ”Beslenme kişiye özeldir ama ortalama bir şey söylemek gerekirse, sabah kahvaltısında yoğurt,  yulaf, meyve şeklinde hafif bir kahvaltı geçirilebilir. Sabahla öğle arasında ara öğüne ben sıcak bakmıyorum ama o aralarda beyaz çay ya da yeşil çay olabilir. Öğle veya akşam yemeğinin birinde, ızgara balık olabilir. Hayvansal ürünlerde tek tüketeceğimiz balık olabilir. Öğle yemeği yine sebze ve yoğurt şeklinde olabilir. Öğle ile ikindi arası çok önemli. Akşam yemeğine saldırmanızı önlemek için. Burada süt, yoğurt ya da meyve, kuruyemiş olabilir. Meyvelerde muz, üzüm yerine çilek, ananas yardımcı olacaktır. Detoks sürecinde karpuz, kavundan biraz uzak durmak gerekebilir. Su oranı çok yüksektir ama kan şekerini hızlı yükseltip düşürür. Bu da daha çok acıkmanıza sebep olabilir. İlla karpuz yemek istiyorsanız yanına bir peynir tüketmenizi tavsiye ederim. Karpuz, peynir, ekmek üçlüsündense peynir yeterli olacaktır. Bayram sonrasında alkol tüketimine başlanıyor. Birden alkol tüketmek vücutta yük oluşturacaktır. Bu yüzden ılımlı bir şekilde alkole geçmek doğru olacaktır. Kadınlarda 1-2 erkeklerde 2-3 birim alkolü geçmemeye özen göstermek gerekiyor” bilgilerini paylaştı.
“Hızlı toparlanmak için üç gün boyunca bu şekilde beslenirsek biraz daha yardımcı olacaktır” diyen Aşık, ”Ama bayram kilosunu vermek için acele etmeyin. Biraz daha sürece yaymak gerekir” uyarısında bulundu.
 
“Buzlu Beyaz Çay ve Yeşil Çay Öneriyorum”
Yaz gelmesi ile birlikte, serinlemek için soğuk içecek tüketimi gittikçe artıyor. Sıcaklarda özellikle içecek seçimlerinin yanlış olduğunu söyleyen Aşık, ”Aslında yemeklerimiz hafifliyor. Tatlı ihtiyacımız daha az oluyor ama içecek seçimimiz yanlış. Özellikle asitli içecek, meyve suları, kola, alkol tüketimi artmış oluyor. Dolayısıyla fark etmeden kalori alıyoruz. Yemekten aldığımız kalori belki az ama içecekten aldığımız kalori çok fazla. Buzlu kahvelere yöneliyoruz ama onlarda ekstra kremalı şekerli olduğu için çok masum olmuyorlar. Yapabileceğimiz şey danışanlarıma da sıklıkla önerdiğim, beyaz çay veya yeşil çayı demletip soğutup, içerisine buz ilave edip, bir dilim ananas ve taze nanelerle blenderdan geçirmek. Serinletici bir seçenek olabilir. Maden sularından da yararlanıp içecekler hazırlamak da olabilir. Sade meyve suyuna, çilek nane ekleyip tüketmek de yardımcı olacaktır. Şekersiz komposto ve şekersiz limonata buzlu bir şekilde hem tatlı ihtiyacını bastıracak hem de yanlış besine gitmenizi önleyecektir” şeklinde açıklamalarda bulundu.
 
“Şekeri az frozen olabilir”
Kendi içeceğinizi hazırlayamayacağınız durumlarda ise buzlu kahvelerin tüketilebileceğini söyleyen Aşık, ”Fakat kremalı kahvelerden biraz uzak durmak gerekiyor. Her yerde bulabileceğimiz, sütlü ve sade filtre kahve olabilir veya latte olabilir. Aromasız olmasına özen gösterirsek ekstra şekerden korunmuş oluruz. En masum seçenekler bunlar. Sade maden suyu yeterli olacaktır. Frozenları tercih edebiliriz ama orada da ekstra şeker konuluyor mu diye alacağımız yeri sorgulamak önemli. Bazı yerlerde az şekerli olarak yapılabiliyor. Tadından da fark edilebiliyor. Çok sık tercih edin demiyorum ama limonata olabilir.
 
“Yüzme sporunu tercih edin”
“Yazları, kış gibi egzersiz salonuna girip spor yapmak çok mantıklı bir seçenek olmuyor” diyen Diyetisyen Aşık, ”Yazları aslında daha şanslıyız. Çanakkale de olmanın avantajıyla çok rahat yüzebiliyoruz. Ben özellikle bol bol yüzmeyi öneriyorum. Tüm kas gruplarını çalıştıran bir spor. Sabahın erken saatlerinde temiz oksijenle yürüyüş mutlaka olabilir. Yaz sıcağında, öğle saatlerinde değil sabah veya akşam serinliğinde yürüyebiliriz. Bir spor dalıyla haşır neşir olabilirsiniz.
Bol bol su içilmesi önemli. Pratik olarak kilomuzu 0,033 ile çarptığımızda kendi ihtiyacımızı bulabiliyoruz. Ama ortalama olarak bu 2,5-3 litreye denk geliyor. Eğer spor yapıyorsanız 3 litreyi mutlaka bulun.
 
“Kalsiyum çok önemli”
Diyetisyen Aşık, daha hızlı kilo vermek için yardımcı olacak ipuçlarını paylaştı. Aşık, “Genel olarak sağlıklı beslenmek ve çok fazla kaçamak yapmıyor olunması lazım. Özellikle ideal kiloya yakınsanız ekstra dikkat etmeniz gerekiyor. Pratik öneriler olarak, bol bol su içmek önemli. Su içemiyorsanız da içtikçe içebilecekseniz. Danışanlarımın birçoğu ben artık su içmeyi alışkanlık haline getrdim. Eskiden susamıyordum şimdi susuyorum diyorlar. İçtikçe daha çok susadığını fark edeceksiniz. Yaz da bunun için doğru bir zaman dilimi. Bunun dışında egzersiz yapabiliriz. Yüzme, yürüyüş olabilir. Mutlaka proteini hayatınızda bulundurun. Sabahları yumurta yemek belki zor olabilir ama gün içerisinde özellikle balık yemek belki hafif bir seçenek olabilir. Tavuk veya kırmızı et de öğünlerde yer alabilir. Bir öğünü de sebzeyle geçirirsek özellikle akşam yemeğini sebzeyle geçirmeyi tavsiye ediyorum. Akşam yakamayacağımız kaloriyi almayalım. Tam tahıllılardan korkmayalım, öğünlere birer dilim ekleyebiliriz. Pilav makarna eklemekten daha iyi olacaktır. Karbonhidratın tam tahılını tavsiye ediyorum. İkinde öğününde ise kalsiyum tüketilebilir. Kadınlarda en büyük problem bel bölgesi yağlanması oluyor. Süt ve yoğurdun içeresindeki kalsiyumun bel bölgesindeki yağları eritmekte inanılmaz etkisi var. Kefir tüketilebilir” dedi.
 
Spordan Önce mi Sonra mı?
Yemek yemenin spordan önce mi yoksa sonra mı olacağı sorularına da açıklık getiren Aşık, ”Sporu, ana öğünler için 2-2,5 saat sonra, ikindi ara öğünü yaptıysak 1-1,5 saat sonraya ayarlayabiliriz. Eğer hipoglisemi probleminiz, hastalık probleminiz yoksa aç karna yapılan egzersiz yağ yakımına yardımcı olur. Çok yoğun egzersizlerden bahsetmiyorum. Sabah yürüyüşü olabilir. Aç karna yapılan sabah yürüyüşünden sonra proteinli bir kahvaltı tüketmek kas kütlenizi de koruyacaktır. Yumurtayı mutlaka öneriyorum. Çünkü tam sindirilen protein kaynağı. Yumurta yemiyorsanız yumurta kadar bir peynir daha ekleyebilirsiniz. Bir iki dilim tam tahıllı ekmek ve domates, salatalık, yeşillik ile kahvaltınızı tamamlayabilirsiniz. Gün içerisinde egzersiz yapacaksanız ana öğünlerden iki saat sonra ara öğünlerden 1 saat sonra yapmanız doğru olacaktır. Akşam saatinde yapıyorsanız, akam yemeğinden 2 saat sonra diyorum ama yaz saatinden dolayı akşam yemekleri biraz gecikiyor. Çok fazla 8’i bulmamaya çalışın. 9 gibi bir yürüyüşe çıktığınızı düşünürsem eğer 35-45 dakikalık tempolu bir egzersiz yeterli olacaktır. Geldiğinizde bir bardak ker içmeniz hem kaslarınızı korunmanızı sağlayacak hem de yağlardan kurtulmanıza yardımcı olacaktır.
 
Detoks Çayı Tarifi: Mate Çayı!
Tansiyon problemi olmayanlar için yeşil çayı mutlaka öneren Aşık, “Yeşil çay, tansiyon düşürücü bir etkiye sahip olduğu için problemi olmayanlar için öneriyorum. Ayrıca nane çayı, beyaz çayı öneriyorum. Eğer tatlı kriziniz varsa mistik çaydan yararlanabilirsiniz. Mutlaka içine tarçın taze meyve ekleyin. Nane ekleyip soğutup buz ekleyebilirsiniz” diyerek şu tarifi verdi: “Bir tatlı kaşığı Mate çayı, bir iki dilim limon, kabuk tarçın,taze nane, yeşil elma kabuğu taze bir dilim kök zencefil bunları kaynatıyoruz. Yağ yakımına yardımcı olacaktır. French press de yapabiliriz. Fakat zencefil kullanırken kök şeklinde olanları kaynatmayı, yaprak şeklinde olanları demlemeyi öneriyorum.”
 
Gizem Tuğçe BAYHAN
 

Yorum Ekle
İsim
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.