Çanakkale’nin Yıldızları Müşterek Ödül Töreni katılmak üzere Çanakkale’ye gelen TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Çanakkale’nin oldukça bereketli bir şehir olduğunu vurgulayarak:" Tarih var, deniz var. Allah size her şeyi vermiş. Müthiş de topraklar vermiş. Çanakkale baktığınız zaman, Allah'a çok şükür, huzur var, her şey var. Şimdi topraklara bakıyorum. Bizim Kayseri'de inanın yeşil fidanı alıyoruz, dikiyoruz. 5 sene sonra ağaç ölüyor. Çanakkale'de kuru dalı dik, bir sene sonra meyve vermeye başlıyor. Allah'tan reva mı bu? Siz buradasınız, biz oradayız. Şimdi size de 5 vakit namaz farz. Bize de 5 vakit namaz farz. Ben diyorum ki eğer Kayseriliye 5 vakit namaz farzsa, Çanakkale'de ilave 5 vakit şükür namazı kılınması lazım. Allah size böyle bereketli topraklar verdi diye. Çanakkale'de 109 tane farklı ürün ekiliyor. Şu zenginliğe bakın. 109 tane farklı ürün içinde 35 ürün ve organik tarımda Türkiye'de ilk 10 içinde Çanakkale var" ifadelerini kullanması Çanakkale tarımın son yıllarda gelişimini gözler önüne serdi.
 
Başta domates olmak üzere Bayramiç beyazı, Umurbey şeftalisi gibi ürünlerin üretimde ilk sırada olmasının yanı sıra diğer ürünlerde de Çanakkale’nin ilk 10 içerisinde olması Çanakkaleli çiftçilerin başarını gün yüzüne çıkardı.
 
Çanakkale Ziraat Odası Başkanı İsmail Kaya:“ Çanakkale iklim koşulları, verimli toprakları, havası sayesinde ciddi şekilde Türkiye’de üretilen ürünlerin bir arada yetiştirilebildiği, üreticilerin çok çeşitli ürünü bir arada yetiştirebildiği ender bir kentimiz.
 
Bunun avantajları olduğu kadar dezavantajları da olduğunu vurgulayan Başkan Kaya, çok ürün çeşidi olmasının ciddi bir şekilde pazarı boğabileceğini işaret etti. Üreticilerin ne dikeceğini bazen şaşırabildiklerini veya yanlışlar yapabildiğini kaydeden Başkan Kaya birçok ürünün bir arada yetişmesinin alternatifi çoğalttığı için pazar payı düşen ürünlerden üreticinin rahatlıkla çıkıp başka ürünler dikebildiğini dile getirdi.
 
35 tane üründe üretimde ilk 10’na girmemiz bizim için ve üretici için gayet gurur verici ifadelerini kullanan Başkan Kaya:“ Burada yem bitkilerinin birçoğunda biz birinci sıradayız. İşte bakla, yulaf, sorgun bunlara birer örnek. Salçalık biber ve nektarin üretiminde de birinci sıradayız. Çeşit çeşit ürünlerde üretimde birinci sıradayız. Buda bizim için gayet güzel bir şey. Üreticimizin bunu avantaja çevirmesi içinde ciddi şekilde pazar paylarına bakıp dikimlerini ona göre gerçekleştirmeleri gerekiyor. Çünkü biz yalnızca 3 tane 5 tane ürüne mahkum olmuş bir il değiliz, olmamız bizim gerçekten ülkede ciddi şekilde adımızın duyulmasına da sebep oluyor. Yani biz aynı anda çeltik’te, ayçiçeği de üretebiliyoruz. Buğday ana ürünlerimizden zaten. Bunun yanında biberi, domatesi, elması, nektarini, kirazı bunu saymaya başladığımızda ciddi zaman alıyor” şeklinde konuştu.
 
Ürün çeşitliliğini avantaja çevirmeliyiz
Bu kadar ürünün bir arada yetiştirilmesinin nasıl avantaja çevrilmesi, bundan nasıl kazanç elde edilmesi için bunun peşine düşmemiz gerekiyor ifadelerini kullanan Başkan Kaya sözlerini şöyle sürdürdü:“ Burada ciddi şekilde domates, elma gibi ürünlerde de ürünlerimiz hal yerlerinde ciddi şekilde aranıp, soruluyor. Tüketici Çanakkale’den gelen ürünleri soruyor. Aslında burada şunu anlayabiliriz Çanakkale üreticisinin burada bilinçli üretim yaptığını da çıkarabilir, değişik mesajlar alabiliriz. Hal yerlerinde bizim ürünlerimizin aranıp, sorulması bilinçli üreticinin daha az kalıntı kalan veya daha az ilaç kullanarak üretim yapmasıyla birlikte hal yerlerinde bizim ürünlerimiz ciddi şekilde alıcı buluyor bu da bizi gururlandırıyor. İnşallah önümüzdeki yıllarda bu güveni daha da arttırarak devam ettiririz ve şehrimizden çıkan ürünler bir satış problemi olmadan üreticimizin yüzünü güldürür diye düşünüyorum”
Markalaşma ciddi şekilde bir süreç
Markalaşmanın ciddi bir süreçten geçtiğinin altını çizen Başkan Kaya:“ Yani bir ürünü alıyorsun, bu ürünün tescilini yaptırmak için değerlerini çıkartıyorsun ortaya ve o ürünün farkındalığını göstermen gerekiyor. Bununla alakalı marka olmuş ürünlerimiz var, marka olabilecek ürünlerimizde var. Bunlar Yenice bölgemizde ciddi şekilde çilek üretimimiz var. Markalaşabilir mi evet markalaşabilir. Bununla alakalı çalışmalar başlatılabilir. Burada yerel yönetimlerinde üzerine ciddi görevler düşüyor. Yani bölgesinde bir ürün eğer ki ciddi şekilde yetiştiriliyorsa o ürünün markalaşması noktasında ne yapabiliriz noktasında belli çalışmalar yapması gerekiyor. Onun için biz önümüzdeki yıllarda Çanakkale’den çıkacak sürpriz ürünlerin marka olacağını düşünüyoruz. Çanakkale zaten bir marka ama ürünlerinde marka olmasını önemsiyoruz” dedi.
 
Çanakkale’de yetiştirilen 109 ürün çeşidinden Türkiye’de ilk 10’a giren 35 ürün tabloda verilen şekilde yer almakta.
 

Yulaf
(Dane)
Bakla
(Y. Kuru)
Yulaf
(Yeşil Ot)
Sorgum (Yeşil Ot) Yem Bezelyesi Biber
(Salçalık)
Şeftali (Nektarin)
Fiğ Adi
 (Yeşil Ot)
İtalyan Çimi (Yeşil Ot) Muşmula (Döngel) Şeftali (Diğer) Bakla
(H. Yemi)
Kolza
(Kanola)
Yem Şalgamı
Tritikale (Yeşil Ot) Çeltik Armut Ayva Badem Ayçiçeği (Yağlık)Kuru Mısır Silaj
( 2. Ürün)
Domates (Sofralık) Domates (Salçalık) Zeytin (Yağlık) Çilek Börülce Mısır Silaj (1.ürün) Bakla
(Taze)
Kereviz (Kök) Üzüm (Şaraplık) Elma Bezelye (Kuru) Börülce (Taze) Kırmızı Pancar Hünnap
 
Haber: Fehmi Şenyiğit